Digitalisering

Här lär de sig att lära barn om teknik

Helena Wirén testar hur stora såpbubblor man kan göra med en egen konstruktion. Foto: Tommy Harnesk
Roger Viklund med visningsexemplar på temat ”Röriga rum”, där skolelever får experimentera på temat rörelse med hjälp av elektronik och olika mekanismer. ”Barn gillar att bygga saker som de kan ta med hem”, säger han. Foto: Tommy Harnesk
Förskollärarna Heleb Wirén och Maria Molin bygger en repstege. Komtek strävar efter att ”avdramatisera” teknikämnet genom handfasta övningar. Foto: Tommy Harnesk

De knyter repstegar och testar hur block och talja samverkar. Förskollärarna är på kurs och får verktyg som hjälper dem att lära barnen om teknik. Men i skolan är teknikundervisningen eftersatt och på tok för få lärare vill undervisa i teknik.

Publicerad

I en skogsdunge i Jakobsberg har en grupp förskollärare samlats för att under stor entusiasm knyta repstegar, testa block och talja-principen och blåsa såpbubblor med egenkonstruerade öglor i olika storlekar och former. De läser fortbildningskursen ”Grundläggande teknik för lärare i förskola och förskoleklass” vid Södertörns högskola, och de praktiska experimenten utförs hos Komtek i Järfälla.

– Jag kände att jag egentligen inte hade klart för mig vad teknik är, och att det var en begränsning i mitt arbete med barnen. Nu är jag mycket mer trygg i att jag kan hjälpa dem uppmärksamma den teknik som finns överallt omkring oss i vardagen, säger förskolläraren Maria Molin.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här