Här flyttar rummet in i nya Ipad-spelet

2011-08-30 23:00  

Att skjuta prick på bollar i skärmen verkar banalt. Men när skotten studsar mot väggar i verkligheten i realtid blir det spännande. Ett litet svenskt företag har klämt in rörlig verklighet i en Ipad.

<p>Lilla Stockholmsbaserade 13th Lab tycks med sitt Ipad-spel Ball Invasion ha lyckats skapa stor uppmärksamhet.</p> <p>- Sedan vi släppte spelet har flera hundra hört av sig med intresse om att bygga på vår teknik - allt från individer till multinationella företag. Det är mycket mer än vi hoppats och trott, säger Petter Ivmark, medgrundare till 13th Lab.</p> <p>Vid en första anblick ser spelet inte mycket ut för världen. På skärmen ser man omgivningen genom pekdatorns kamera, och inlagt i bilden svävar små färgade bollar, som man ska skjuta prick på. </p> <p>Det häpnadsväckande är att skotten studsar mot alla verkliga ytor som syns i bilden, även när man rör kameran. Omgivningen används alltså som spelplan - i realtid. </p> <p>Tekniken kallas Slam - Simultaneous Localization and Mapping. Det innebär att man ritar upp en karta av verkligheten, i det här fallet tredimensionell, och samtidigt bestämmer var i kartan man befinner sig. </p> <p>- Det är litet av ett hönan-och-ägget-problem, eftersom processerna är beroende av varandra.</p> <p>För att köra beräkningarna i realtid med tillräcklig snabbhet och noggrannhet krävs rejält med processorkraft. Och 13th Lab säger sig vara först med att åstadkomma detta på en liten konsumentpryl som Ipad.</p> <p>- Vi vet att den hör tekniken är extremt komplicerad. Den kräver expertkunskap inom både datorseende och optimering av algoritmerna för en konsumentprodukt med begränsad processorkraft, säger Petter Ivmark. </p> <p>Siktet är inställt på att låta andra företag utveckla applikationer på 13th Labs teknik, vilket ska bli möjligt inom någon månad. </p> <p>Huvudspåren är två. Det ena är att låta kartan ritas upp kontinuerligt i vilken miljö som helst, vilket passar för exempelvis spel. </p> <p>Det andra är att ha en förprogrammerad karta som programmet känner igen och då kan presentera information, till exempel för en monteringsanvisning eller överlagrade bilder, kanske i en museimiljö.</p> <p>På längre sikt kan tekniken möjligen byggas in i glasögon eller linser.</p> <p>- Grundtesen är att kameran har potential att bli den mest värdefulla sensorn i telefoner och pekdatorer för att tolka omvärlden. Just nu används mest gps och även kompass, men de har för dålig noggrannhet, säger Petter Ivmark.</p>

Så funkar tekniken

Slam - Simultaneous Localization and Mapping är en teknik för att i realtid bygga upp en modell av verkligheten och samtidigt beräkna var man befinner sig i modellen.

Processerna är kopplade till varandra och körs med fördel på en tvåkärnig processor.

Används bland annat av autonoma robotar som Nasas Mars-bilar.

Som sensor kan en enda kamera användas. För en 3d-modell krävs då att kameran rör sig.

Microsofts speltillbehör Kinect har en liknande funktion. Den bygger på att omgivningen belyses med ett mönster av ir-ljus vilket begränsar räckvidden.

13 th Lab

Utvecklar teknik för att interagera med omgivningen i mobiler eller pekdatorer. Bygger på tekniken Slam.

Första produkten är Ipad-spelet Ball Invasion där omgivningen är spelplanen.

Grundat: 2008 - nuvarande verksamhet aktiv från 2010. Grundarna är: Petter Ivmark, Anders Bond, Oskar Linde.

Huvudägare: Grundare och privata finansiärer.

Bas: Stockholm.

Anställda: 0.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt