Digitalisering

Han överlistar dieselmotorn

Foto: Malin Hoelstad

Världens stora lastbilstillverkare möter allt hårdare utsläppsgränser i EU, USA och Japan med tillsatser, filter och katalysatorer på sina dieselmotorer. Alla utom en. På Scania i Södertälje har Lars Tegnelius gett sig den på att möta miljökraven direkt i förbränningsrummet.

Publicerad

Hittills har han lyckats: Scanias 12-literssexa på 420 hk klarar Euro 4, och Euro 5 är inom räckhåll.

Lars Tegnelius är nominerad till Stora Teknikpriset och ser glad men närmast lite generad ut när vi möts på Scanias forsknings- och utvecklingsavdelning.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här