Digitalisering

Granskning av appar som delar uppgift om din sexuella läggning

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Apparna i din mobil kan skicka personuppgifter till hundratals företag. Nu vill Sveriges Konsumenter att Datainspektionen granskar den digitala annonsindustrin.

En rapport från den norska konsumentorganisationen Forbrukerrådet som visar att så kallade adtech-nätverk tar emot uppgifter om till exempel platsdata och sexuell läggning från miljoner människor. När en app vill visa en annons för dig skickar den dina personuppgifter till annonsnätverken som auktionerar ut annonsplatsen. Det sker på millisekunder, men innebär att hundratals företag får tillgång till personuppgifter som kan vara känsliga.

”Det här är knappast vad vi som konsumenter förväntar oss när vi installerar spel till barnen eller en dejtingapp”, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter, i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här