Digitalisering

Googles webbläsare ska börja blockera Flash - idag

Med start idag ska Googles webbläsare Chrome börja blockera annonser som använder Adobes Flash. I stället vill företaget att annonsörerna ska satsa på HTML5.

Publicerad

Flash har använts för att skapa rörligt material och annonser på webben de senaste 20 åren men har inte många vänner kvar. Nedgången för formatet började på allvar när Apple beslutade att det inte skulle stödjas i företagets Iphone och Ipad på grund av att tekniken kräver för mycket datakraft. Nu kanske Google slår sista spiken i Flash-kistan genom att stoppa tekniken för annonser som visas i företagets webbläsare Chrome.

Google inför inte ett absolut stopp. Annonserna kommer att sättas i pausläge i stället för att starta automatiskt, men för den annonsör som vill att någon ska ta del av reklambudskapet så kommer det att vara ett starkt incitament för att byta till ett annat format.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här