Googles superkoll på influensa kommer till Sverige

2009-10-13 15:24  
Influensaläget i Sverige just nu enligt Google

Googles koll på influensaläget - Google Flu Trends - kommer nu till Sverige. Verktyget som bygger på användarnas sökningar är extremt prickssäkert. Just nu syns svininfluensan.

(UPPDATERAD 16 oktober med kommentar från Google)En snabb titt påårets influensaläge i Sverige i Google Flu Trendsvisar en topp i slutet på augusti, mycket tidigare än den normala toppen som inträffar mellan januari och mars.

Rimligen rör det sig om svininfluensan, som i så fall nu praktiskt taget passerat i sin första omgång (se kommentar från Google nedan).

Verktyget som nyss kommit till Sverige och nu finns i 20 länder, lanserades i november förra året.

Det bygger en enkel upptäckt som Google gjort -- att det finns en tydlig koppling mellan hur många som söker efter influensarelaterade ämnen och hur många som faktiskt är sjuka i influensa.

Utifrån upptäckten har Google byggt en modell baserad på historiska sökdata, jämförda med data frånEuropeiskt centrum för förebyggande och kontroll av sjukdomar.

Modellen är förvånansvärt pricksäker. I enrapport som Google presenterat, och som publicerats i tidskriften Nature, visas en mycket nära överensstämmelse mellan Googles uppskattningar och officiella övervakningsdata för influensa.

Poängen är dock främst att Googles verktyg ger information om influensaläget i realtid.

Enligt Google ger traditionella metoder, som bland annat bygger på utfrågning av läkare och patienter, svar efter en till två veckor.

Och snabbare information om utbrott av influensa ökar chansen att hålla ner antalet drabbade.

- - - -

UPPDATERAT:

Man kan misstänka att det stora allmänna intresset och uppmärksamhet i media för svininfluensan är en felkälla i Googles uppskattning av influensaläget i augusti.

Google säger sig dock gardera sig för detta på flera sätt. Vi ställde frågan till Google och fick följande svar:

The queries we use for the Flu Trends model include search terms related to the flu. Imagine what you would do if your child were sick - you might try to search for information about one of his symptoms, such as sore throat.

Some search queries tend to be popular exactly when flu season is happening, and are therefore good indicators of flu activity. What we do not use in the models is a term like "swine flu."

People are more likely typing that into Google because they want to know more information about it, given the news headlines, and not because they actually have swine flu.

We also train our models over multiple seasons we are able to filter and control for news-driven terms that may be popular one year, but not the next. Google Flu Trends models are built based on historic flu surveillance data.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt