Digitalisering

Googlechefen som läskig glassförsäljare

Den amerikanska lobbyorganisationen Consumer Watchdog vill varna för Googles insamling av data med denna tecknade film. Lyckas det? Avgör själva.

Publicerad

Den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Watchdog jobbar för att kongressen ska inför en ”Följ mig inte”-lista för folk som inte vill att någon ska samla in data om dem.  Det finns redan en lista ”Ring mig inte” för folk som inte vill bli uppringda av telefonförsäljare. Sveriges motsvarighet är nix-listan.

I den tecknade filmen ger en läskig karikatyr av Eric Schmidt, Googles vd, barnen gratis glass, samtidigt som han både försöker få ur dem hemligheter och berättar vad deras föräldrar gör i smyg.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här