Digitalisering

Google tog bort 3,1 miljarder annonser 2020: ”Bättre på att rensa ogräs”

Google har kommit med en ny rapport om hur de hanterar annonser. Arkivbild. Foto: Matt Rourke/AP

Google har spärrat eller tagit bort 3,1 miljarder annonser under 2020. ”Vi är inte perfekta, men vi anstränger oss för att vara det”, säger Scott Spencer, Googles chef för annonssäkerhet och integritet, till TT.

Publicerad

I Googles rapport, årligt återkommande de senaste tio åren, listas åtgärder och statistik över annonser och annonsörer som inte följer de uppsatta riktlinjerna för företagets plattformar.

I ett blogginlägg i samband med rapporten skriver Spencer att Google tog bort 1,3 miljarder annonser från sidor på sajter under 2020. Att jämföra med blott 21 miljoner under 2019.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här