Google startar utmanare <br></br>till Twitter och Facebook

(UPPDATERAD) Google hoppar på det sociala tåget. På tisdagen lanserade sökjätten Buzz, en tjänst som bland annat lånar drag från Twitter och Facebook.

(UPPDATERAD onsdag 10 febr kl 09.30)

För ett knapp år sedanryktades detatt Google ville köpa mikrobloggtjänsten Twitter. Så blev det aldrig.

Fram till igår har det därför i huvudsak varit Twitter och Facebook som konkurrerat om att vara den främsta tjänsten för mikrobloggar, små korta textsnuttar som bland annat används för att tala om vad man för tillfället sysslar med.

Men nu ger sig sökjätten in i matchen på allvar.

Googles tjänst har fått namnetBuzzoch kommer bland annat att byggas in i Gmail, Googles eposttjänst. Givetvis kommer Buzz också att kunna användas från mobiltelefoner.

Till skillnad från Twitter får Buzz inbyggt stöd för att dela inte bara text, utan också foto och video.

En av trösklarna nya Twitter-användare måste ta sig över är att hitta personer att kommunicera med. Det löser Google genom integrationen i Gmail. Buzz-funktionen kommer automatiskt att koppla ihop användare som redan chattar och mailar mycket med varandra.

En annan skillnad jämfört med Twitter är att varje statusuppdatering – de korta meddelandena man lägger ut –antingen kan vara helt öppen, eller bara tillgänglig för en liten skara vänner. Hos Twitter får man välja det ena eller andra för samtliga meddelanden.

Av den video som Google lagt ut påbuzz.google.comatt döma har företaget också låtit mikrobloggandet växa till sig. Någon begränsning på 140 tecken per inlägg som i Twitter finns inte.

Utmaningen för Google är nu att locka användare. Att bygga in Buzz i Gmail är ett sätt, att tjänsten automatiskt kan importera innehåll från användarens befintliga konton hos bland annat Flickr och Twitter ett annat.

(Uppdaterat: Det går däremot inte att publicera inlägg på Twitter från Buzz).

I oktober 2007 köpte Google den finska mikrobloggtjänsten Jaiku, för att sedan lägga ner utvecklingen av den i januari förra året. Det var en av orsakerna till att Jaikus grundare Jyri Engeström lämnade Google.

I Sverige hade Jaiku en stark ställning bland de användare som då börjat mikroblogga. Många blev besvikna när Google lade ner utvecklingen. Efter Googles presskonferens igår komJyri Engeströms reaktion på Twitter:

“By the ghost of Jaiku, Google Buzz is live. Been waiting for this day for two and a half years.”

Text: Anders Thoresson

- - - - -

Uppdaterat av Mats Lewan, it-redaktör:

En viktig egenskap i Buzz är att Google hjälper användare att forma ett flöde av inlägg som de är intresserade av.

Användare kan markera att de gillar eller inte gillar vissa inlägg. Google använder sedan samma teknik som utnyttjas för att ranka sökresultat för att låta Buzz ranka inlägg och se till att de som är mest intressanta för en viss användare hamnar överst.

Det är alltså inte säkert att det senaste inlägget eller diskussionen hamnar överst.

Man kan också konstatera den enorma mängd innehåll som produceras på Facebook utan att vara offentligt eller sökbart är utom räckhåll för Google. Och eftersom Googles vision är att ordna all jordens information är detta ett slags problem för Google.

Buzz kan ses som ett sätt för Google att försöka få tillgång till mer innehåll som skapas av användare i sociala nätverk, även om innehållet inte är offentligt.

Googles kärnverksamhet är annonsförmedling, och att indexera och analysera innehållet hjälper Google att serva sina annonskunder bättre.

Mats Lewan

Anders Thoresson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt