Google shoppar loss

2010-03-30 23:00  
Eric Schmidt Foto: Google

Google har köpt åtta bolag på fyra månader. Och det av flera skäl: För att skydda den egna affären och för att stärka sig i kampen mot Microsoft, Nokia och Apple.

Google orsakar stora rubriker världen över. Nu senast efter att ha stängt sin sökmotor i Kina. Men Googles många bolagsköp har också diskuterats livligt i internationell press. Vd Eric Schmidt har köpt åtta bolag på bara fyra månader.

- Google har mycket pengar, och det ser ut som om ledningen har stor frihet att shoppa loss, säger Mats Lindoff, numera partner i riskkapitalbolaget Ema Technologies, tidigare utvecklingschef för Sony Ericsson.

Åsa Landén Ericsson är inne på samma linje. Hon är tillträdande vd för konsultföretaget Pointer, med omvärldsbevakning som specialitet.

- Det syns att Google har råd att köpa på chans, men också att de köper för att ta bort lockande möjligheter för sina konkurrenter, säger hon.

Enligt Åsa Sundberg, partner på riskkapitalbolaget Provider Venture Partner, köper Google bolag av två skäl: för att motivera folk att ge sig ut på nätet, och för att underlätta vistelsen där.

- Bildbehandlaren Picnik är ett skäl att gå ut på nätet, medan Docverse och Gizmo 5 gör livet lättare när man väl är därute, säger hon.

Jonas Birgersson, vd för Labs2, tolkar shoppinglistan som att Google nu vässar sina vapen mot konkurrenterna.

- I kampen med Microsoft om vardagsapplikationer som Office och röstsamtal över internet. Och i kampen om mobila tillämpningar med Apple och Nokia, säger Birgersson.

Per Blom, it-ansvarig i Norden på Capgemini, instämmer och pekar ut köpen av Appjet och Docverse som exempel på att Google gör livet tuffare för Microsoft.

- Och med Admob och Teracent förfinar de sina annonsintäkter, säger han.

Mats Lindoff håller med, och tilläger att det nya bolaget Aardvark kan användas för att förbättra sökmotorn.

- Google har en penningpress som förstås måste skyddas. Dessutom kan Admobs teknik passa i mobilvärlden också, säger han.

Köpet av bolaget Remail stärker Googles satsning på det öppna och fria operativsystemet Android, som Google tagit initiativ till för att få fart på mobilsurfandet.

- Och om Google till slut väljer att bli mobiloperatör kommer Gizmo 5s teknik för internettelefoni via mobilen väl till pass, anser Mats Lindoff.

Här är Eric Schmidts inköpslista

*9 november: Admob- lösningar för mobilannonsering för både Apples App Store och Googles Android Market.

*9 november: Gizmo 5- gratis ip-telefoni för både mobiltelefoner och datorer.

*23 november: Teracent - skräddarsyr annonser med rätt färg, bild och text för att öka klickandet.

*4 december: Appjet- står bakom redigeringsverktyget Etherpad.

*12 februari: Aardvark- fråga-svar-tjänst, som vidarebefordrar frågan till andra användare.

*17 februari: Remail- e-postläsare med sökfunktion, utvecklad för Apples Iphone.

*1 mars: Picnik- nätbaserad bildbehandlare.

*5 mars: Docverse- erbjuder Office-användare ett enklare sätt att samarbeta om dokument.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt