Google pressar Apple inom prenumerationer

2011-02-17 08:58  

Dagen efter att Apple lanserat sin prenumerationsmodell och gjort klart att provisionen är 30 procent, presenterade Google sin. Med tio procents provision.

Googles funktion för att hantera prenumeration på innehåll som exempelvis tidskrifter kallas One Pass.

Den finns inledningsvis i Frankrike, Tyskland, Storbritannien, USA och Kanada.

Funktionen presenterades av vd Eric Schmidt dagen efter att Apple släppt sin modell för prenumeration via appar (program).

Den uppenbara skillnaden är att Apple vill ha 30 procent av intäkterna medan Google nöjer sig med tio procent, plus omkring tre procent för betalningshantering via Google Checkout.

– Vår avsikt är att inte tjäna pengar på det, sa Eric Schmidt vid presentationen, rapporterar Reuters.

Men det finns några andra väsentliga skillnader.

* Apple delar med sig av kundernas namn- och adressuppgifter bara om kunden uttycker samtycke, medan Google som utgångsläge delar med sig av uppgifterna och ger kunderna möjlighet att stoppa detta.

* Apples funktion gäller prenumeration via appar i Ios (Iphone/Ipad). One Pass fungerar på olika plattformar inklusive vanliga webbsajter.

* Apples funktion hanterar endast prenumeration medan One Pass även hanterar köp av enstaka innehåll samt engångssköp av en viss mängd innehåll – "metered access".

* Apple kräver att prenumerationspriset som man får via appen ska vara det lägsta eller samma som det lägsta som mediaföretaget erbjuder någonstans. Google har inga sådana krav.

* One Pass är förberett för att låta mediaföretagens existerande kunder komma åt innehåll, utan att någon betalning förmedlas via One Pass. Hos Apple får mediaföretagen bygga en sådan lösning själva inuti sina appar.

När det gäller Android-appar, det vill säga den direkta motsvarigheten till Apples funktion för Ios, använder Google troligen möjligheten för köp inuti appar  – så kallat "in app purchase" eller "in app billing" – som lanserades i Android för bara någon vecka sedan (3 februari).

Normalt sett är dock Googles provision för köp i Android-appar 30 procent.

Apple har haft stöd för köp inuti appar sedan juni 2009.

Intressant att notera är att mediaföretag skulle kunna använda Google One Pass för att hantera existerande kunder även i Iphone- och Ipad-appar.

Förutsättningen är att man kan nå en webbsida via appen, vilket fungerar i Ios.

Uppdaterat: I Apples nya villkor framgår att mediaföretagens appar inte får innehålla länkar till webbsajter där man hanterar prenumeration.

Mats Lewan

Mer om: Ipad Google

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt