Google planerar mikrobetalning för media

2009-09-10 16:00  

Google planerar att utveckla en tjänst för mikrobetalningar som fungerar för media och nyhetstjänster på nätet. Det framgår av ett dokument som Google skickat till Newspaper Association of America.

"Idén är att tillåta fungerande betalningar från en penny till flera dollar genom att slå ihop inköp mellan flera handlare och över tid ... Integrationen kommer att varaextremt enkelför handlarna", skriver Google idokumentetsom skickats tillNewspaper Association of America, NAA.

Dokumentet är ett svar på enkonfidentiell förfrågan kring mikrobetalningarsom NAA riktat till flera teknikföretag. Det rapporterar Nieman Journalism Lab som är ett projekt vid Harvard University.

Googles förslag handlar om en vidareutevckling avGoogle Checkout, en tjänst som redan i dag förmedlar betalningar till handlare, men som är betydligt mindre än Ebays Paypal.

Google, som ofta kritiserats av mediabranschen för att snylta på innehåll genom att göra det tillgängligt via sökningar, kommenterar i brevet frågan om gratis innehåll på webben:

"Google tror att en öppen webb är bra för alla användare och utgivare. Men 'öppen' behöver inte betyda gratis."

I dokumentet beskrivs också en modell med breda abonnemang på innehåll:

"Google tror att det finns verklig kraft och fördelar för utgivare i att erbjuda den här typen av abonnemang på flera publikationer".

Någon exakt tidplan för mikrobetalningar i Google Checkout har Google inte, men kommenterar sitt brev till NAA i ett svar till Nieman Journalism Lab:

"Det ligger i linje med Googles försök att hjälpa utgivare att nå en större publik, att engagera deras läsare bättre och att tjäna mer pengar. Vi har alltid sagt att utgivare har full kontroll över sitt innehåll. Om de bestämmer sig för att ta betalt för det kommer vi att samarbeta med dem för att säkerställa att deras innehåll lätt kan hittas, om de vill det."

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt