Google med i kampen om spelannonser

2008-10-09 09:51  

Google ger sig in i matchen om annonser i datorspel. Till en början riktar man in sig på casual-genren - enkla, billiga och lättillgängliga spel som är gjorda för att kunna spelas under korta sessioner.

Christian Oestlien, marknadsansvarig för programmet som kallas AdSense for games, berättar att man börjar samarbetet under en försöksperiod med partners som PlayFish, Mochi Media, Demand Media och Konami.

I dag finns redan tre stora aktörer på annonsmarknaden för datorspel. Microsoftägda Massive, IGA och Double Fusion. Den senare även representerad med partner-byrå i Sverige. IGA har nyligen inlett ett stort samarbete med Sony för att föra in dynamiska annonser i Playstation 3-spel.

- Det här är ytterligare en röst som säger att tv är ute. Google skulle inte ge sig in i en marknad om det inte fanns en miljardpotential i den, säger Double Fusions vd Jonathan Epstein till Cnet.

Roger Rosenlund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt