Digitalisering

Google med i kampen om spelannonser

Google ger sig in i matchen om annonser i datorspel. Till en början riktar man in sig på casual-genren - enkla, billiga och lättillgängliga spel som är gjorda för att kunna spelas under korta sessioner.

Publicerad

Christian Oestlien, marknadsansvarig för programmet som kallas AdSense for games, berättar att man börjar samarbetet under en försöksperiod med partners som PlayFish, Mochi Media, Demand Media och Konami.

I dag finns redan tre stora aktörer på annonsmarknaden för datorspel. Microsoftägda Massive, IGA och Double Fusion. Den senare även representerad med partner-byrå i Sverige. IGA har nyligen inlett ett stort samarbete med Sony för att föra in dynamiska annonser i Playstation 3-spel.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här