"Google älskar det här"

2009-02-10 23:00  

Svenska sökannonsbolaget Keybroker hjälper företag att helt automatiskt variera sin annonsering för 10?000-tals produkter varje dag.-?Google älskar det här, säger Fredrik Arnander, vd för Keybroker.

Keybroker, som grundades 2005, har utvecklat ett system för sökordsmarknadsföring. Bolaget hanterar redan sökkampanjer för ett 60-tal kunder i olika länder. Bland annat Elgiganten, Ikea och American Express.

Nu erbjuder Keybroker företag att helt automatiskt skapa textannonser och sökord baserade på den egna produktdatabasen.

-?Finns det mycket av en vara i lager, kan företagen automatiskt anpassa dagens annonskampanj efter det, säger Fredrik Holmén, teknikchef och en av de grundarna till företaget.

Sökannonsmarknaden är i stark tillväxt, men konkurrensen är också stenhård. På marknaden finns även jättar som Googles Doubleclick och Tradedoubler.

-?Än så länge har inte konkurrenterna någon liknande lösning. Och Google älskar det här, försäkrar medgrundare Fredrik Arnander.

Daniel Rytterström, byråansvarig på Google Sverige, instämmer.

-?Det Keybroker gör är jätteintressant. Genom att skräddarsy budskapet efter dagens lagersituation får kunden mer relevant information. Och det som är bra för användarna är också bra för annonsörerna.

2008 omsatte Keybroker 77 miljoner kronor med 40 anställda. 2008 gick Investor in med 47 miljoner kronor.

Mer om: Google Keybroker

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt