”Gamingkulturen en stark streetkultur”

2015-06-12 15:36  
Dreamhack i Globen 2014. Foto: TT

Choklad, filtar och kläder – datorspelsvärlden har blivit en hel industri. Och nya företag riktar sig inte längre till spelnördar.

– Gaming är på väg att bli en cool livsstil och det vill vi stödja, säger Fredrik Weisner, vd på ett klädföretag.

Över 27 000 människor väntas i helgen söka sig till Dreamhack i Jönköping för att spela datorspel tillsammans. Sedan eventet startade för 21 år sedan har fenomenet växt lavinartat. Och flera av lagen som spelar på festivalen har börjat sälja sina egna produkter.

– I början var det nog för att starta en större förståelse för den här världen och nu är det en del av hela affären. Spelbranschen generellt växer snabbt och har en lika stor, om inte större, omsättning än hela Hollywood, säger Fredrik Nyström, pressansvarig för Dreamhack.

I Sverige är Ninjas in Pyjamas ett av de mest kända lagen. Laget vann det första världsmästerskapet i spelet counter-strike 2001 och säljer numera allt från vattenflaskor till plånböcker, kläder och koppar. Företagen med egna varor blir fler i takt med att intresset för e-sport tar fart, något som skedde på allvar i samband med lanseringen av spelet Starcraft 2, 2010, enligt Fredrik Nyström.

– Precis som att man köper en tröja med Manchester United eller en artist kan man numera köpa en med sin favorit-e-spelare, säger han.

Men många av varorna som spelbolagen skapar antar att spelaren är en manlig, vit nörd. Den bilden är felaktig enligt det nylanserade svenska företaget DRKN.

– DRKN är en reaktion på den låga kvalitet och de stereotypa, färggranna tröjor som görs, säger VD:n Fredrik Weisner.

I stället för serieliknande bilder på lättklädda tjejer har DRKN en helt annan estetik. Grafiska designers och konstnärer har gjort designade grafiska former och man har ett unisextänk.

– Vi inspireras av känslan man får när man spelar de här spelen, det handlar ofta om episka konflikter, mörka dystopiska framtider och stora mysterier, säger Fredrik Weisner.

Han framhåller att folk som kommer till Dreamhack är kreativa, sociala och smarta personer – och det är dem man skapar kläder för. DRKN vill höja deras status, precis som en gång gjordes med folk inom skejtingkulturen.

– Numera kan gamingkulturen stå bredvid andra starka streetkulturer som hiphop och skejt, säger han.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt