Digitalisering

”Gamingkulturen en stark streetkultur”

Dreamhack i Globen 2014. Foto: TT

Choklad, filtar och kläder – datorspelsvärlden har blivit en hel industri. Och nya företag riktar sig inte längre till spelnördar.

– Gaming är på väg att bli en cool livsstil och det vill vi stödja, säger Fredrik Weisner, vd på ett klädföretag.

Över 27 000 människor väntas i helgen söka sig till Dreamhack i Jönköping för att spela datorspel tillsammans. Sedan eventet startade för 21 år sedan har fenomenet växt lavinartat. Och flera av lagen som spelar på festivalen har börjat sälja sina egna produkter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här