Franskt smygflyg lockar Saab

Frankrike satsar tre miljarder kronor på att utveckla Europas första obemannade stridsflygplan. Saab vill gärna vara med.

Publicerad Uppdaterad
Frankrike satsar 300 miljoner euro, nära tre miljarder kronor, på att utveckla ett obemannat stridsflygplan. Målet är att ha ett demonstrationsplan i luften 2008. Den franska regeringens beslut offentliggjordes i veckan av försvarsministern Michèle Alliot-Marie. Ledare för projektet blir franska Dassault Aviation, som idag tillverkar stridsflygplanet Rafale. - Vi är öppna för europeiskt samarbete men huvudansvaret måste vara franskt, förtydligar Yves Gleizes, chef för DGA, den franska motsvarigheten till FMV. Det nya planet blir det första obemannade stridsflygplanet (UCAV, Unmanned Combat Aerial Vehicle) som utvecklas i Europa. I USA har Boeing och Northrop Grumman provflugit var sitt demonstrationsplan, 2002 respektive 2003. Ett UCAV skiljer sig på många sätt från dagens obemannade flygplan, som används för spaning och oftast är betydligt mindre. Både Dassault och svenska Saab har de senaste åren provflugit små obemannade plan med cirka 2,5 meter mellan vingspetsarna: Petit Duc respektive Sharc. Det nya stridsflygplanet går internt inom Dassault under smeknamnet Grand Duc (Berguven). - Det är ingen hemlighet att vi fört samtal med fransmännen om obemannade flygplan, säger Saabs presschef Peter Larsson till Ny Teknik. - När Frankrike nu tar ett nytt steg är vi självklart intresserade. Men det finns givetvis en politisk dimension också, som måste diskuteras mellan de svenska och franska statsmakterna. Det svenska försvaret vill ha obemannade plan som kan användas både militärt och civilt, förklarar Peter Larsson: - Planet ska kunna byta uppgift snabbt, från att delta i strid till att övervaka miljöutsläpp i Östersjön. Tekniskt är det fullt möjligt att göra ett UCAV så att det också har civila tillämpningar. - Det nya franska initiativet passar bra ihop med vårt utvecklingsarbete hittills. Saab är en av de få i Europa som kan utveckla obemannade flygplan, som är så tillförlitliga att de kan operera i civilt luftrum.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här