Digitalisering

Framtidens filmtjänst byggs i Sverige

Grafik: Ny Teknik/Jonas Askergren, Foton: Nordisk Film och Göran Hallberg/Jürgen Olczyk

Svenska teknikbolag ligger i täten med att bygga framtidens filmtjänst på nätet. Men den tekniska utmaningen är tuff - betydligt svårare än för prat och musik.

Publicerad

- Hanteringen av ljud är oerhört mycket enklare än hanteringen av video, i och med att ljud kräver så lite bandbredd, säger Johan Ljungberg, vd för teknikbolaget Peerialism.

Han sätter därmed fingret på vad som krävs för att lyckas med en filmtjänst på nätet: om utmaningen för nyskapande musiktjänster som Spotify och Grooveshark kan sägas vara främst kommersiell, är den både teknisk och kommersiell för filmtjänsterna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här