Fortsatt boom för svenska dataspel

2014-08-11 08:53  

Stockholm (TT). Den svenska dataspelsbranschen tycks gå mot ett nytt rekordår, främst till följd av fortsatta framgångar för Minecraft och Candy Crush Saga. Samtidigt är ett stort antal mindre bolag på snabb framväxt.

– Vi har en indievåg med utvecklare som gör alla möjliga knasiga spel. De kan nå ut på ett sätt i dag som inte var möjligt för några år sedan, säger Per Strömbäck på branschorganisationen Dataspelsbranschen.

Han nämner till exempel flerfaldigt prisbelönta Simogo, Coffee Stain Studios som ligger bakom det omtalade spelet Goat Simulator och Image & Form, vars spel Steamworld Dig har fått höga betyg av användarna.

Det har också vuxit fram ett ansenligt antal underleverantörer i branschen, som Hansoft, Donya Labs och Goo Technologies, som levererar verktyg och tekniska lösningar till utvecklingsbolagen.

– De är det hemliga spelundret, säger Strömbäck.

Än så länge är det dock en handfull stora spelutvecklare som står för lejonparten av omsättningen i branschen och som ligger bakom de senaste årens sanslösa tillväxt. De flesta av dessa fortsatte att växa kraftigt i fjol, och ser ut att gå mot ett ännu starkare 2014.

Allra mest knakar det om King, bolaget bakom Candy Crush Saga och flera andra Facebook- och mobilspel. Omsättningen mångdubblades i fjol och uppgick till motsvarande 13 miljarder kronor. I veckan släpper bolaget sin halvårsrapport, som lär visa en fortsatt mycket kraftig ökning.

Hur mycket av Kings intäkter som är "svenska" kan förstås diskuteras _ bolaget har kontor i en lång rad länder och noterades i våras på New York-börsen. Men anknytningen till Sverige är stark: King grundades av svenskar, Candy Crush utvecklades här och en stor del av personalen jobbar i Stockholm eller Malmö.

Den andra stora tillväxtmotorn i branschen är Minecraft-utvecklaren Mojang. I fjol omsatte bolaget drygt 2 miljarder kronor, en ökning med över en halv miljard. I höst släpps Minecraft för både Sonys Playstation 4 och Microsofts Xbox One och nya produkter i samarbete med Lego. Vd Carl Manneh räknar med att både omsättning och resultat förbättras ytterligare under 2014, skriver han i ett mejl till TT.

Två andra stora utvecklingsbolag som växte rejält under det senast avslutade räkenskapsåret är Massive, som ingår i franska Ubisoft, och Paradox. Båda bolagen uttrycker sig mycket optimistiskt om 2014.

Avalanche, mest känt för spelserien Just Cause, fick se omsättningen krympa något i fjol. Men Christofer Sundberg, kreativ chef och en av bolagets grundare, ser ljust på framtiden. Snart släpper Avalanche sitt första mobilspel, och bolaget experimenterar med nya affärsmodeller som syftar till att öka lönsamheten och minska beroendet av förläggare.

– Om vi skulle kunna distribuera mer direkt till konsument så skulle vi få mer pengar över för investeringar i ny teknik och sådana saker, säger Sundberg.

Mer om: Facebook Mojang

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt