Forskare sågar Pisa-test

2014-05-08 12:30 Marie Alpman  

Kortsiktiga och snäva lösningar som är skadliga för skolan. Det finns en stor fara i att politiker fäster för stor vikt vid Pisaresultatet menar en rad forskare som vill att nästa omgång ställs in.

Sveriges usla resultat i det senaste så kallade Pisa-testet där 15-årigars kunskaper mäts i bland annat matematik, har orsakat stor debatt. Men Pisaresultaten ger bara en snäv bild av kunskapsläget. Att politiker och medier ger dem så stort utrymme kan skada hela utbildningssystem.

Det menar ett 80-tal akademiker från hela världen i ett brev i brittiska the Guardian riktat till Andreas Schleicher, ansvarig för Pisa på OECD.

Skolan riskerar att utarmas om den bara fokuserar på att eleverna ska klara vissa test. Göran Fransson, universitetslektor vid högskolan i Gävle, och en av dem som skrivit under brevet, säger till Svenska dagbladet att det ökande antalet nationella prov är en del av en utveckling som påskyndats av fokuseringen på Pisa.

- Det minskar lärarens självständighet och professionella utrymme i undervisningen och det skapar stress och press hos såväl lärare som elever, säger han till SvD.

Pisatestet kritiseras på flera punkter av forskarna.

De återkommande Pisaundersökningarna leder till exempel till kortsiktiga lösningar för att snabbt lyfta elevernas resultat. Detta går på tvärs mot all forskning som visar att förändringar i utbildningssystemet tar lång tid att slå igenom.

Forskarna vill att OECD ställer in nästa omgång av Pisatestet för att hinna utveckla en ny och bättre mätmetod.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt