Digitalisering

Försäkringskassans it-upphandlingar bröt mot lagen

I en ny rapport konstaterar Riksrevisionen att Försäkringskassan brutit mot lagar och regler under upphandlingen av stora it-system. Valen av leverantörer har gått för snabbt och dokumentationen varit för dålig. Kostnad: 300 miljoner kronor.

Publicerad

Korta anbudstider och luddiga kriterier för utvärdering gör att Försäkringskassan betalat för mycket för sina inköp av stora it-system. Konsulterna har tjänat 300 miljoner kronor, men enligt Riksrevisionens rapport har upphandlingarna varit så dåliga att det är fråga om brott mot LOU, lagen om offentlig upphandling.

Rapporten gäller fyra stora it-projekt: ett system för utbetalningar, ett för administration av tandvårdsstödet, en portal för kunder och handläggare, en renovering av förmånssystemet. Dessa stora och komplexa projekt har haft en anbudstid på bara en månad, och kraven en leverantör måste uppfylla var för otydliga. Enligt Riksrevisionen fanns risk att leverantörer kunnat få avtal genom att lova lågt pris, utan att kunna leverera det nödvändigaste.

Hur det gick till när just utbetalningssystemet upphandlades vet man inte – dokumentation om hur värderingen av anbuden gick till saknas helt.

Dessutom har Försäkringskassan ändrat i ramavtalen så att myndigheten betalat före leverans i stället för efter, och så att leverantörens skyldigheter vid förseningar blivit oklara. Slutsatsen är att Försäkringskassan, och skattebetalarna, har betalat för mycket.

Riksrevisionen hävdar att både LOU och EG-principer har brutits så att konkurrensen begränsats, samtidigt som Försäkringskassan fått ofördelaktiga villkor.

– Det är förstås allvarligt att myndigheten inte upphandlat korrekt. För att det inte ska upprepas har vi satt in ett antal åtgärder, bland annat genom att se till att inköpsenheten kommer att få en starkare ställning, säger generaldirektör Adriana Lender, generaldirektör för Försäkringskassan, i ett pressmeddelande.