Flera virtuella glasögon utmanar Googles

2012-11-23 08:39  

Google Glass är kanske de mest uppmärksammade virtuella glasögonen, men nu siktar även amerikanska Vuzix och svenska Penny på lansering 2013.

Grundidén är förstärkt verklighet – extra information som fälls in i ögats bild av verkligheten genom optisk teknik i virtuella glasögon.

I våras fick Google mycket uppmärksamhet för Project Glass och glasögonen som kort och gott heter Glass, men nu ser amerikanska Vuzix ut att bli först med en konsumentprodukt.

Vuzix som visade upp en prototyp i början av 2012 har nu en specifikation klar för en modell med namnet Smart Glasses M100. Glasögonen fungerar självständigt med Android som operativsystem, men kan också anslutas trådlöst via bluetooth eller wifi till mobiler och därmed visa skärmbilden från appar i mobilen.

Glasögonen ska enligt Vuzix börja säljas under 2013 men redan i december kan programutvecklare få tillgång till ett så kallat SDK, Software Development Kit, för att göra appar direkt för glasögonen.

Google å sin sida har sagt sig komma med en prototyp av Glass för utvecklare under 2013 och en konsumentprodukt ett år senare.

En rad frågetecken finns kring användarupplevelsen. Ett gäller hur glasögonen upplevs, både av dem som bär dem och av omgivningen. Ett annat gäller navigering som helst bör ske utan att använda händerna.

Vuzix talar till exempel om röst- och geststyrning, utan att specificera närmare, medan det lilla svenska företaget Penny som också arbetar med virtuella glasögon låter muspekaren styras med huvudrörelser via ett mikrogyro. Klickande sköts med en sensor mot käkmuskeln.

Men det kanske största frågetecknet är upplevelsen av skärmbilden.

Google har visat upp flera bilder och videoklipp tagna med glasögonens kamera, men ingen information om hur användaren ser skärmbilden. Vuzix å sin sida uppger att skärmbilden syns bra i dagsljus men specificerar bildvinkeln till måttliga 16 grader.

Större bildvinkel finns redan i glasögon för proffs och militärer, men de är betydligt dyrare och inte lika smäckra som de konsumentmodeller Google och Vuzix visat upp.

Penny säger sig dock uppnå hela 47 grader i sin modell C-Wear Interactive Glasses BM20 som fortfarande är under utveckling och som riktar sig främst till proffsmarknaden med ett förväntat pris runt 20 000 kronor.

Glasögonen ansluts till mobiler via hdmi och visar mobilens skärmbild. Utvecklingsarbetet ska enligt plan vara klart i början av 2013, och kanske får vi med andra ord se även Pennys glasögon under 2013.

Ytterligare en tillverkare är israeliska Lumus.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt