Digitalisering

Flera virtuella glasögon utmanar Googles

Svenska Pennys glasögon BM20 har en bildvinkel på 47 grader.
Vuzix glasögon M100 ska börja säljas under 2013.
Googles medgrundare Sergey Brin med glasögonen Glass. Foto: Thomas Hawk

Google Glass är kanske de mest uppmärksammade virtuella glasögonen, men nu siktar även amerikanska Vuzix och svenska Penny på lansering 2013.

Publicerad

Grundidén är förstärkt verklighet – extra information som fälls in i ögats bild av verkligheten genom optisk teknik i virtuella glasögon.

I våras fick Google mycket uppmärksamhet för Project Glass och glasögonen som kort och gott heter Glass, men nu ser amerikanska Vuzix ut att bli först med en konsumentprodukt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här