Flera flygnyheter på 100-årsdagen

2003-12-17 09:30  
Dreamliner lyfter

Lagom till flygets 100-årsdag ger Boeing klarsignal för sitt nya medelstora passagerarplan 7E7 Dreamliner. Och japanska Honda meddelar att man genomfört en lyckad provflygning med ett egenutvecklat jetplan.

Boeing 7E7 Dreamliner
Boeings styrelse, med nya ordföranden Harry Stonecipher i spetsen, ger nu klartecken till att börja ta upp beställningar från flygbolagen på det nya flygplanet.

Flygplanstillverkaren, med huvudkontor i Chicago, meddelade också att tillverkningen ska förläggas till staden Everett i delstaten Washington. Mängder av amerikanska städer har erbjudit sig att hjälpa till och subventionera en ny flygplansfabrik.

Boeing har under en tid samarbetat med 50 flygbolag för att ta fram en flygplansmodell som faller flygbolagen i smaken. Tre olika modeller av 7E7 utvecklas, såväl ett medeldistansplan för 200-250 passagerare för distanser på 8300 nautiska mil, dels ett för 300 passagerare och sträckor upp till 3500 natiska mil.

Drömplanet ska ha bättre bränsleekonomi än dagens flygplan, det ska vara tystare och släppa ut mindre föroreningar. Samtidigt ska det erbjuda passagerarna bättre komfort. Det här är krav som en flödande flygbolagsnäring tydligt har upplyst flygplanstillverkarna om.

Under nästa år ska Boeing utse underleverantörer, bl a det viktiga valet av motorleverantör. 2008 ska de första planen kunna levereras. Utvecklingsarbetet beräknas kosta över 70 miljarder kronor.

Enligt bedömare är det nödvändigt för Boeing att erbjuda ett modernt passagerarplan om den tidigare ledande flygplanstillverkaren inte ska bli helt ifrånflugen av europeiska Airbus, som bara får fler och fler beställningar på såväl medeldistansplan som den spektakulära superjumbon A380.

Boeing försökte för några år sedan övertrumfa Airbus med ett snabbt passagerarplan, Sonic Cruiser, som skulle flyga strax under ljudhastigheten. Planet skulle axla manteln när Concorde drogs tillbaka. Någon superjumbo tänkte Boeing inte erbjuda, utan skissade på en förlängd version av sin gamla jumbo 747.

Men flygbolagen var kallsinniga till ett törstigt och bara marginellt snabbare passagerarplan. En flygnäring i kris letade i stället efter plan som gör det möjligt att hålla flygpriserna i schack, och därmed kunna locka fler resenärer. Dessutom måste bolagen ta hänsyn till växande miljökrav.

Därför skrotade Boeing Sonic-projektet och började skissa på ett flygplan där ekonomin kommer i första hand.

Resultatet blev 7E7 Dreamliner, som nu alltså ser ut att kunna lyfta.

Honda provflyger affärsjet


Honda Jet
På 100-årsdagen meddelar japanska Honda att man framgångrikt genomfört sin första provflygning med ett helt egenutvecklat affärsjetplan. Planet lovas bli mycket bränslesnålt.

Honda meddelade för några veckor sedan att man ansökt om tillstånd att genomföra sin första provflygning i USA lagom till flygets 100-årsdag.

Nu meddelar företaget, som är japans näst största biltillverkare och en mycket stor tillverkare av tvåhjuliga fordon, att man genomfört provflygningarna.

Honda har utvecklat ett helt nytt affärsjetplan som drivs med egenutvecklade jetmotorer. Planet har tekniska lösningar som gör det både utrymmeseffektivt och bränslesnålt.

Bl a sitter jetmotorerna på ställningar ovanpå vingarna, och inte fästa på flygkroppen som annars vänligt på affärsjetplan. Detta ska minska motståndet i höga farter, påstår Honda, och ger dessutom bättre plats för last i flygplanskroppen. Arrangemanget ger 30 procent mer plats än i motsvarande plan med motorerna vid flygplanskroppen.

Planet är byggt av kolfiberkompositer och aluminium och ska tillsammans med Hondas turofläktmotorer HF118 ge 40 procent bättre bränsleekonomi än nuvarande affärsjetplan.

Honda ska nu genomföra ett 200-timmars testprogram. Projektet inleddes 1986, då med inköpta motorer från utomstående tillverkare. Företaget har tidigare stolt meddelat att hela projektet har genomförts utan hjälp från statliga utvecklingsprogram.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt