Flattr vill att ingen ska tvingas betala

2012-02-15 12:35  
Flattrs logotyp

Flattr är tjänsten som låter användare donera pengar till favoritsajter. Bolaget som nyss tog nyligen in 14 miljoner i riskkapital vill att ingen ska tvingas betala på internet.

(Artikeln har uppdaterats)

– Vi vill försöka förbättra och förändra nätet. I stället för att tvinga folk att betala om de till exempel vill läsa något, vill vi be människor att betala. Då behöver man inte låsa in innehåll, säger Linus Olsson, vd för Malmöföretaget Flattr.

Tjänsten låter användare bidra med mellan två och 100 euro per månad. I slutet av månaden distribueras pengarna automatiskt till innehåll som användaren gillat genom att trycka på en Flattr-knapp. För detta tar Flattr tio procent i provision.

Idén är relativt unik – den enda liknande tjänsten är amerikanska Kachingle som lanserades ungefär samtidigt. Snarlika är i viss mån även Tip The Web som mer bygger på engångsdonationer, och You Tip It som använder nätvalutan Bitcoin.

Att hitta investerare till en såpass unik idé har enligt Linus Olsson inte varit svårt. Flattr tog nyligen in 14 miljoner kronor i riskkapital, främst från den brittiska fonden Passion Capital men en mindre andel även från den brittiske affärsängeln Federico Pirzio-Biroli.

– Det var svårare att hitta någon vi vill jobba med – att ta in kapital utan att förlora makten över vad vi vill uppnå. Grundidén ligger oss varmt om hjärtat, säger Linus Olsson.

Ursprungligen grundades Flattr av Peter Sunde – en av de som nyligen fått sin fängelsedom fasställd i Pirate Bay-målet. Peter Sunde satt i bolagets styrelse fram till augusti 2010 men har nu ingen formell roll eller ägarskap i Flattr, uppger Linus Olsson. Däremot är han kvar som rådgivare.

Flattr siktar nu på att utveckla tjänsten socialt så att den närmar sig den närvaro som Facebooks gilla-knapp och andra liknande verktyg för att dela innehåll har. Och Linus Olssons förhoppning är att nå lönsamhet inom ett år.

NyT: Hur många liknande tjänster finns det plats för på nätet?

– Det är en såpass ny produkt att vi inte vet om det överhuvudtaget finns plats för den. Först när man har miljontals användare vet man om det fungerar i stor skala. Men om det blir som vi tror och vill finns det plats för en ganska stor mängd aktörer, säger Linus Olsson, och jämför med hur tjänsten Kickstarter för massfinansiering av nya projekt ledde till många liknande tjänster.

- - - -

Artikeln uppdaterad 9.34 den 16 februari med info om Flattrs och Kachingles provision. Detta kom tyvärr inte med då artikeln publicerades.

Så fungerar Flattr

Användare fyller på ett Flattr-konto och väljer totalbelopp att donera per månad, två till 100 euro.

Beloppet fördelas automatiskt i slutet av månaden bland sajter som användaren "flattrar" genom att klicka på en Flattr-knapp på sajten. Det går också att välja ut sajter som får pengar varje månad.

Användare kan lägga in en Flattr-knapp på sin egen sajt eller blogg och ta emot bidrag.

Med en plug-in till webbläsaren går det också att donera till bland annat valfri Wikipedia-artikel och valfritt tweet på Twitter, trots att Flattr-knapp där saknas.

Tjänsten Kachingle.com fungerar mycket snarlikt.

Flattr tar normalt tio procent i provision. Kachingle tar 15 procent, men då ingår avgifter från Paypal eller kortföretag vid uttag av pengarna.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt