Digitalisering
Fajten om betalningar via mobilen har börjat
Telia stoppar sms-betalning för parkering i Västerås. Samtidigt varnar Tele2 innehållsleverantörer för att använda andras mobila betallösningar. Striden om de mobila betalningarna har börjat.
Sedan i fredags kan Telias kunder inte längre använda sms för att betala parkeringen i Västerås. Det gäller vare sig de väljer Telia eller betalföretaget Klarna, som är ett nytt alternativ som staden erbjuder invånarna på prov.
– Telia vill inte att vi ska använda Klarna och därför har de stoppat sms-betalningen, säger Anneli Asplin, planerare i Västerås stad.
Tele2 visar också musklerna i ett mejl daterat den 29 maj. Det är adresserat till företag som erbjuder mobila sms-tjänster. Där står att vissa korta nummer inte får användas om företaget använder ”andra betalningsmetoder än de som erbjuds av Tele2”.
Kriget om makten över de mobila betalningarna har börjat. Än så länge är betalningsströmmarna relativt små, men de väntas bli gigantiska. Och många vill få del av transaktionsavgifterna.
Det förklarar nervositeten på marknaden. Flera aktörer är också på väg in med nya mobilbetaltjänster i Sverige. De fyra svenska mobiloperatörerna har gått samman i bolaget 4T och lanserar i sommar sin nya mobiltjänst WyWallet.
Fem banker kontrar i höst med sin gemensamma tjänst Swish för mobil betalning mellan personer.
Enligt Anneli Asplin vill Västerås stad öka användningen av sms-parkering för att förenkla för invånarna och på sikt kunna minska antalet P-automater.
– Vi ville även erbjuda månadsparkering som kostar 700 kronor, och att folk med företagsabonnemang på mobilen skulle kunna betala med sms.
Inget av detta kunde mobiloperatörerna erbjuda. Det kunde däremot betalföretaget Klarna. Det faktum att Klarnas transaktionsavgift var ungefär 6 procent, medan mobiloperatörerna ville ha 12 procent, bidrog också till valet.
– Det hade viss betydelse, men viktigast var att alla våra kunder kunde betala för alla tjänster via mobilen, säger Anneli Asplin.
Enligt Telia bryter Västerås stad mot avtalsvillkoren genom att införa en tredjepartsaktör.
– Så fort de följer våra avtalsvillkor kommer vi starta upp tjänsten, uppger Nicholas Rundbom på Telias presstjänst.