Digitalisering

Facebooks Youtube-konkurrent snart i Sverige

Foto: AP Photo/Marcio Jose Sanchez/TT

Den sociala nätverksjätten Facebook rullar ut sin videotjänst "Watch" globalt den här veckan, ett år efter lanseringen i USA, enligt bolagets biträdande produktchef Fidji Simo.

Videotjänsten, som är en utmanare till Googles Youtube, gör det möjligt för plattformens användare att bland annat ta del av tv-serier och videor via Facebook. Enligt Simo har antalet amerikaner som tittar över en minut på rörligt material i Watch ökat till 50 miljoner per månad under det första året.

Först ut att få ta del av videotjänsten i Europa är Storbritannien och Irland, där berättigade innehållsskapare samtidigt kan börja tjäna pengar genom reklampauser i sitt delade material.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här