Facebooks pr-kupp mot Google

2011-05-13 07:42  

Under hemliga omständigheter gav Facebook en PR-byrå uppdraget att smutskasta Googles inställning till integritetsfrågor.

PR-byrån Burson-Masteller, som bland annat har Microsoft som klient, kontaktade flera amerikanska medier och debattörer och gav dem vattentäta skop gällande Google inställning till integritet på nätet, vilket resulterade i negativ publicitet för Google.

Men PR-byrån informerade aldrig journalisterna om att man hade Facebook som uppdragsgivare, skriver Financial Times.

PR-byrån gör nu en pudel och säger att samarbetet med Facebook är avbrutet.

- Oavsett syfte, det här var inte på något sätt ett standardiserat förfarande och det strider mot vår egen policy. Ett uppdrag med dessa förutsättningar borde ha avböjts, säger PR-byrån i ett uttalande.

Både Facebook och PR-byrån meddelar att den information som gavs till utvalda medier fanns tillgänglig för allmänheten och kunde verifieras av oberoende källor.

Facebook säger att man valde att vara anonym för att reportrarna på egen hand skulle nå sin egna slutsatser.
Även Facebook ångar sig.

- Den här situationen är allvarlig och vi borde ha presenterat den på ett mer seriöst och transparent sätt, säger Facebook i ett uttalande.

Att dessa uppgifter nu läcker ut är olägligt för Facebook som just nu anstränger sig för att höja sitt anseende inför en eventuell börsintroduktion nästa år. 

Jonas Melzer

Mer om: Facebook Google

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt