Digitalisering

Facebook vill ta din
position till historien

Facebook lanserade på onsdagen den nya tjänsten "platser", där användarna kan ange sin position. Positionen sparas för framtiden, och Facebook går därmed ett steg längre än uppstickare som Gowalla och Foursquare.

Publicerad

Vid lanseringen av Facebook Places förklarade företagets produktchef Christopher Cox att man vill samla användarnas historier, kopplade till olika platser.

– Historierna kommer att sitta ihop med en fysisk plats, så att våra barn kanske kommer till Ocean Beach i San Francisco om 20 år, och då börjar deras lilla magiska apparat att vibrera och säger "här kysstes dina föräldrar för första gången", sa Christopher Cox, rapporterar Cnet News.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här