Facebook tog in 1 miljard på mobilannonser

2012-10-25 15:18  
Mark Zuckerberg, Facebook Foto: AP/Scanpix

Facebook och mobiltelefoner är som gjorda för varandra, menar ledningen. Men intäkterna från mobilannonseringen har varit en stor besvikelse. Fram tills nu. 

Facebook skrämde slag på investerarna i samband med börsnoteringen för snart ett halvår sedan. Då gick ledningen ut och varnade för att intäkterna för mobilannonseringen troligen inte skulle bli så stora som många räknade med.

Ett stort bakslag eftersom det var just inom det segmentet som många investerare  – inklusive företagsledningen - såg den fortsatta tillväxtpotentialen.

Därför var rapporten för det tredje kvartalet en glad överraskning. De mobila annonsintäkterna blev 152 miljoner dollar, vilket motsvarar 1 miljard kronor.

Det är fortfarande bara 14 procent av Facebooks totala försäljning, men ändå en positiv signal. För sju månader sedan hade Facebook inga intäkter alls från mobilannonsering.

De totala intäkterna för tredje kvartalet blev 1,3 miljarder dollar, 8,4 miljarder kronor, vilket var något mer än väntat.

-Jag tror att våra möjligheter på mobila sidan är den mest missförstådda delen av Facebook idag, sa grundaren och vd Mark Zuckerberg, i samband med rapporten, rapporterar WSJ.

Sedan börsnoteringen för snart ett halvår sedan har aktiekrusen nästan halverats.

Det var på mobilmässan i Barcelona i februari som Facebook hårdlasnerade sin mobilsatsning.  

- Facebook och mobiltelefoner är som gjorda för varandra, sa Facebooks teknikguru Bret Taylor, den gången.

Då i februari hade Facebook 845 miljoner aktiva användare, varav 425 miljoner som gick in via mobilen.  

Nu har de siffrorna ökat till totalt 1 miljard, varav 604 miljoner som kollar statusuppdateringarna via mobilen. Men än viktigare för bolaget är förstås att även intäkterna från den mobila annonseringen ger avtryck i kvartalsrapporten.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt