Digitalisering

Facebook testar Snapchat-klon

Facebook attraherar inte unga - nu testar de att göra som sina konkurrenter. Foto: Alamy

Användaren delar bilder, filmer och stickers som varar i 24 timmar. Det låter som Snapchat men är Messenger Day - Facebooks nya initiativ.

Publicerad

Facebook-ägda Instagram tittade intresserat på Snapchat och släppte Instagram Stories, som i stort är en kopia Snapchat. Nu går de vidare med att utveckla meddelande-appen Messenger Day som är snarlik de båda. Polen fick i början av oktober testa tjänsten och nu är det dags för Australiens befolkning att prova. Det skriver Mashable, Engadget och Techcrunch om i dag.

Lanseringen ska nog tolkas i ljuset av den nya statistiken som visar att Facebook har svårt att attrahera unga användare. 12-15-åringar använder knappt alls Facebook vilket du kan läsa mer om i rapporten ”Svenskarna och sociala medier 2016”.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här