Facebook registrerar tycke och smak

2008-10-09 10:26  

Facebooks nya tjänst Lexicon mäter vad användarna tycker om en företeelse, ett namn eller ett varumärke. Informationen kan sedan användas för att tjäna pengar på användarnas digitala småprat.

Lexicon är i grund och botten en mätare som läser av vad det snackas om i folkdjupet, och hur det varierar med tiden, skriver ingenjören och IT-debattören Pär Ström i sitt nyhetsbrev Den digitala revolutionen.

Tjänsten lanserades i april utan större åthävor. Rent konkret bygger den på en programvara som räknar antalet gånger som ett visst ord förekommer i profiler, grupper och diskussionsfora.

- Riktigt intressant blev Lexicon i och med den nya version som lanserades för ett par veckor sedan, skriver Pär Ström.

Bland nyheterna finns:

• Demografi och trender. Hur mycket det snackas om en viss sak, kan följas specifikt för människor av olika ålder, kön och geografisk hemvist

• Kartor. Det går att se på en kartbild hur snackandet fördelar sig geografiskt (fungerar ännu bara för USA, Storbritannien och Kanada).

• Känslor. Man kan se diagram som visar hur positivt eller negativt inställda människor i genomsnitt är till något.

• Associationer. Man kan få reda på vilka andra ord som ofta förekommer tillsammans med det första ordet.

• Puls. Vilka nyckelord är det som ofta förekommer i profilen för de användare som nämnt det aktuella ordet?

Än så länge är Lexicon inte tagen i skarp drift. Men Pär Ström påpekar att Facebook har en tradition av att lansera nyheter i liten skala och sedan förbättra funktionerna rejält med tiden.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt