Facebook räddningen för ABB i flygkaoset

2010-04-22 08:18  
Så här ser ABB:s samlingsplats på Facebook ut.

Ett par hundra anställda vid ABB Sverige är strandade runt om i världen på grund av det isländska askmolnet. Nu tar företaget Facebook till hjälp för att hålla resenärerna informerade om läget.

I facebookgruppen ”Samlingsplats för ABB-resenärer” kan personalen söka reskamrater och få kontakt med andra kollegor som är på resande fot.

Förutom Facebook använder sig ABB i större utsträckning telefonmöten och videokonferenser för att sköta kontakterna inom koncernen.

- Vi har cirka 200 resenärer från ABB Sverige på väg hem och hjälper dem med att lösa situationen på plats med till exempel bokning av hotellrum om det behövs, säger Christine Gunnarsson, presschef på ABB Sverige

Enligt Christine Gunnarsson påverkas inte verksamheten i någon större utsträckning av flygstoppet:

- De flesta av våra godstransporter sker per land och vatten. Flyg används mest när det är bråttom, till exempel vid leverans av reservdelar.

- De resenärer som för tillfället är strandsatta i andra länder kan till stor del fortsätta att arbeta där de befinner sig.

Röster från ABB-anställda på Facebook:

”Finns det någon mer i Japan? Jag befinner mig i Nagoya. Ev kommer jag hem i helgen. Det skulle vara kul att ha någon som inte pratar japanska.”

”Jag sitter på ABB-kontoret i Mannheim efter att ha kommit till Frankfurt (från Saudi, Riyadh) i fredags morse.

Eventuellt kan jag åka med en bil som folk från Ludvika skall åka hem med på torsdag från Bayreurth (Nuernberg).”

”Är det några fler Kina-resenärer i gruppen? Enbart från Cewe-Control är vi 5-6 personer här (möjligt är det ytterligare nån), som skulle ha flugit alt. ska flyga hem inom de närmsta dagarna. Är det någon som vet ifall det är upp till var och en att jaga HRG, eller sker det nån samlad insats?”

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt