Digitalisering

Facebook lät annonsörer nå ut till ”judehatare”

Mark Zuckerberg. Foto: Nam Y. Huh

Facebook har sålt annonser riktade till den som visat intresse för ”hur man bränner judar”.

Publicerad

”Det finns ingen plats för hat i vårt community.” Det skrev Facebook-chefen Mark Zuckerberg efter terrordådet i Charlottesville, då en en vit makt-anhängare mördade en demonstrant.

Några veckor senare gick det på Facebook att köpa annonser riktade mot målgrupper som identifierade sig som ”judehatare” och som visade intresse för ”hur man bränner judar”. Den oberoende nyhetssajten Propublica köpte Facebook-annonser för omkring 300 kronor där de riktade sig just mot dessa grupper. Efter bara 15 minuter hade Facebook godkänt annonserna. Först efter att Propublica konfronterat Facebook togs de antisemitiska kategorierna bort från annonsplattformen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här