Facebook köper virtual reality-bolag

(Uppdaterad) Det amerikanska internetföretaget Facebook uppgav på tisdagen att det köper företaget Oculus som utvecklar en digital mask för visuell upplevelse av spel och virtuella världar.

Facebook köper Oculus för 12,8 miljarder kronor, varav 2,6 miljarder betalas kontant till aktieägarna och resten i Facebookaktier.

– Oculus har möjlighet att skapa den mest sociala plattformen någonsin, och förändra sättet på vilket vi arbetar, spelar och kommunicerar, sade Facebooks vd Mark Zuckerberg i ett uttalande.

Oculus grundades av 21-åriga Palmer Luckey 2012. Samma år gjorde Oculus en uppmärksammad kampanj på crowdfunding-sajten Kickstarter och fick då in 2,5 miljoner dollar, tio gånger mer än det önskade beloppet.

Målet var att utveckla Oculus Rift – en mask med inbyggda skärmar för att visuellt uppleva spel och virtuella världar med stereoseende. Till skillnad från med genomskinliga digitala glasögon som Google Glass ser användaren ingenting av den omgivande verkligheten.

I juni 2013 tog Oculus in 16 miljoner dollar i riskkapital, och i december samma år ytterligare 75 miljoner dollar, främst från Netscapegrundaren Marc Andreessens riskkapitalbolag Andreessen Horowitz. En prototyp för spelutvecklare är fortfarande under utveckling och har beställts i 75 000 exemplar.

Masken innehåller flera sensorer – accelerometer, gyro och magnetometer – som håller koll på hur huvudet vrider sig. På så sätt kan bilden i masken vridas i takt med huvudets rörelser så att användaren får en upplevelse av att se sig omkring i en virtuell värld. Ett system med sensorer för infrarött ljus håller också reda på hur huvudet rör sig framåt, bakåt och i sidled, och användaren kan därför böja sig åt olika håll för att få en annan vy.

En särskild teknik används också för att jämna ut ryckiga förändringar i bilden vid snabba rörelser. Det uppges förbättra verklighetsupplevelsen och minska risken för illamående.

Oculus har hittills fokuserat på speltillämpningar, men både Facebook och Oculus pekar på möjligheter att bredda användningen till alla möjliga virtuella upplevelser.

Här är en video med en 90-åring som provar masken:

<iframe width="468" height="315" src="//www.youtube.com/embed/pAC5SeNH8jw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

Mats Lewan

TT / Ny Teknik

Mer om: Facebook

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt