Digitalisering

Facebook ger kongressen ryssmaterial

Mark Zuckerberg. Foto: Nam Y. Huh

Facebook kommer att ge den amerikanska kongressens utredare cirka 3000 politiska annonser som en rysk så kallad trollfabrik producerade och publicerade i det sociala nätverket månaderna före och efter förra årets presidentval.

Facebookgrundaren och vd:n Mark Zuckerberg, som står under hårt tryck för att göra mer så att inte nätverket utnyttjas för att manipulera väljare, säger i livesändning på den egna sajten att han stöder kongressens utredning.

Enligt Zuckerberg kommer Facebook bland annat se till så att annonserna i nätverket blir mer transparanta. Meningen är att människor ska kunna se vilka annonser som är kopplade till ett visst val. Totalt rör det sig om ett niostegsprogram som företaget inför för att avskräcka regeringar runt om i världen från att försöka utnyttja nätverket för otillbörlig valpropaganda.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här