Digitalisering

Facebook byter arbetssätt vid politiska valkampanjer

Foto: AP Photo/Paul Sakuma/TT

Facebook kommer inte längre att skicka ut anställda till politiska kampanjkontor för att erbjuda tjänster inför val, som företaget gjorde vid presidentvalet i USA 2016.

Precis som andra stora nätannonsjättar, som Google och Twitter, har företaget erbjudit gratis hjälp för att stärka relationerna med stora annonsörer, som presidentvalskampanjer.

Facebook inför nu en nätportal istället för att skicka ut anställda, vilket gör att samma hjälp kan erbjudas till fler kandidater i många olika länder.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här