Facebook byter arbetssätt vid politiska valkampanjer

2018-09-21 07:42  
Foto: AP Photo/Paul Sakuma/TT

Facebook kommer inte längre att skicka ut anställda till politiska kampanjkontor för att erbjuda tjänster inför val, som företaget gjorde vid presidentvalet i USA 2016.

Precis som andra stora nätannonsjättar, som Google och Twitter, har företaget erbjudit gratis hjälp för att stärka relationerna med stora annonsörer, som presidentvalskampanjer.

Facebook inför nu en nätportal istället för att skicka ut anställda, vilket gör att samma hjälp kan erbjudas till fler kandidater i många olika länder.

Läs mer: Facebook och Twitter vittnar i amerikanska senaten

Google och Twitter har inte kommenterat om de planerar liknande åtgärder.

USA:s president Donald Trumps nätkampanjchef 2016 har tidigare sagt att inbäddade annonser från Facebook var avgörande för Trumps seger. Enligt Facebook fick den demokratiska kandidaten Hillary Clinton samma erbjudande men tog emot hjälp på en annan nivå än Trump.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt