Få digitala skolappar håller måttet

2015-10-27 11:52  
Foto: Ingvar Karmhed/ TT

Utbudet av digitala läromedel på internet är gigantiskt – men få utbildningsappar håller måttet, visar en ny avhandling.

– Det finns appar som är direkt skadliga. Som uppmuntrar elever att inte tänka, säger forskaren Björn Sjödén.

Datorer och läsplattor har under en längre tid haft en naturlig plats i klassrummen runt om i Sverige, men det är inte lätt för landets lärare att hitta bra digitala läromedel att använda i undervisningen. Endast i Appstore finns det över 100 000 så kallade utbildningsappar.

– Det är ett alldeles för stort utbud att överblicka och beskrivningarna av apparna är mer en form av marknadsföring. Det finns inga riktlinjer eller normer som avgör kvaliteten på apparna, säger Björn Sjödén, doktor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet.

I en förstudie till sin avhandling undersökte han de 100 vanligaste applikationerna inom ämnena matematik och svenska. 42 av dem kunde räknas som digitala läromedel och bland dem gav endast 17 procent någon form av informativ feedback till användaren.

– Något som vi vet är kognitivt effektivt är att visa på konsekvenser om man svarar fel på en uppgift. Men när vi tittade på hur det såg ut i svenska appar var denna feedback helt frånvarande. Informativ feedback frammanar ju en reflektion över uppgiften och det är precis det vi vill att eleven ska få, säger Björn Sjödén.

Stora pedagogiska vinster finns dock med utbildningsappar och numera är tillgången på datorer och läsplattor bra, men innehållet saknas, menar Lärarnas Riksförbund.

– I en undersökning vi gjorde nyligen sade 60 procent av de tillfrågade lärarna att det inte var någon god tillgång till digitala läromedel på deras skolor, säger Bo Jansson, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Den digitala pedagogiken måste ta en större plats på landets lärarutbildningar och lärarna behöver vägledning till tillgängliga digitala läromedel på internet, framhåller Jansson.

– Lärare kan inte förväntas eftersöka hela webben för att se vilka läromedel som är bäst. I vår undersökning sade lärarna att de inte hinner granska om de digitala läromedlen håller kvalitetsmässigt, säger Bo Jansson.

Skolverket fick nyligen två uppdrag från regeringen som rör digitaliseringen av skolan och förhoppningen är att ett första kompetensutvecklingsprogram ska vara på plats hösten 2016.

– Här är ett område där det är väldigt tydligt att både lärare och skolledare behöver kompetensutveckling för att kunna värdera och kvalitetsgranska digitala resurser, säger Katarina Lycken Rüther, undervisningsråd på Skolverket.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt