Expert: Mycket för Samsung att bevisa

2017-08-23 16:00  

Note 8-lanseringen är mycket viktig för Samsung, efter fjolårets batterifiasko. De måste bevisa att rätt åtgärder har vidtagits, säger analytikern Francisco Jeronimo.

Vid klockan 17 i dag onsdag ska Samsung visa upp sin nya flaggskeppsmodell Galaxy Note 8. Världspremiären sker under ett påkostat pr-jippo i New York.

Evenemanget äger rum drygt ett år efter presentationen av Galaxy Note 7 – en lansering som har gått till historien. Men inte på det sätt som Samsung hade hoppat på.

Kort efter att Note 7 hade släppts på vissa marknader dök det upp rapporter om telefoner som hade fattat eld och exploderat under uppladdning.

I början av september 2016 tvingades Samsung att dra i nödbromsen och stoppa försäljningen av Note 7. Då hade telefonen hunnits säljas i totalt 2,5 miljoner exemplar.

Läs mer:

Läs mer: Samsung ”råkade” avslöja nya toppmodellen i förtid

Just nu håller Samsung andan inför mottagandet av Galaxy Note 8. Och bolaget har mycket att bevisa i och med kvällens lansering, menar Francisco Jeronimo, chefsanalytiker för mobil kommunikation på IDC i Europa.

Framför allt måste tillverkaren lyckas övertyga marknaden om att rätt åtgärder har vidtagits kring tillverkningsprocessen och kvalitetskontroller.

– De måste bevisa för alla att batterifiaskot inte riskerar att upprepas, säger Francisco Jeronimo över en knastrig Skype-linje från London.

Till skillnad från vad man kan tro har inte fjolårets fiasko påverkat Samsungs nämnvärt - utöver de enorma ekonomiska kostnaderna som en kostsam återkallelse av Note 7 förde med sig.

Färska siffror från analysföretaget Gartner visar att Samsung fortfarande är störst bland mobiltillverkarna.

– Minskningen i marknadsandelar jämfört med tidigare år har snarare att göra med att mobilmarknaden är mättad – inte med batterifiaskot i fjol. Lanseringen av Galaxy S8 har fått bra, vilket har varit positivt för Samsungs förtroende.

Note-mobilen som produkt är fortfarande mycket viktig för Samsung. Phablets, det vill säga telefoner med skärmar på runt 6 tum, är ett av få marknadssegment som fortfarande växer.

Historiskt har Note-telefonerna också utgjort spjutspetsen rent tekniskt för Samsung. Det gör att lanseringen också har ett enormt marknadsföringsvärde. När marknaden för smarta telefoner krymper blir det allt viktigare för tillverkarna att sticka ut.

– Note-serien är inte en produkt för alla och kommer inte att sälja i enorma volymer. Men målgruppen är mycket viktig för Samsung – de är lojala till varumärket och beredda att betala extra för exklusiva funktioner, som den smarta pennan som följer med telefonen.

Läs mer:

Läs mer: Efter kritiken - skandalmobilen Note 7 ska återvinnas

Särskilt i hemlandet Sydkorea förväntas Note 8-lanseringen resultera i stora mängder av förbeställningar. Men Francisco Jeronimo tror på ett starkt intresse även delar av övriga världen.

– Samsung hade starka prognoser inför fjolårets lansering. Note 8 kommer förmodligen att överträffa dessa.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt