Etanol i bilar ökar brandrisken

När bensinbolagen nu går över till motorbränslet E85, med 85 procent etanol och 15 procent bensin, ökar brand- och explosionsrisken. Etanolånga är mer explosivt än andra motorbränslen och ger bränder som är svåra att släcka.

Publicerad Uppdaterad
Statoil är det bensinbolag som har de ambitiösaste E85-planerna. I februari invigde Stockholm finansborgarråd Annika Billström miljömacken i Hammaby sjöstad med både E85 och biogas. Det är Räddningsverkets tidning Skyddsnätet som i en artikel på sin webbsajt i dag varnar för riskerna med etanol i tanken. Både Räddningsverket och Vägverket anser att introduktionen av E85 går för snabbt och att en ordentlig analys saknas. Bensin är explosivt upp till minus 10 grader. Ren etanol kan explodera mellan 12 och 40 plusgrader. E85-bränslet är explosivt hela vägen från minus 35 grader till plus 30 grader. Explosionsrisken kommer därför att finnas under de flesta av årets dagar, konstaterar Skyddsnätet. - Om man får en antändning vid tankning får man inte en brand vid mynningen utan en explosion i tanken och det är betydligt värre än en bensinbrand, säger Åke Persson, ställföreträdande chef för enheten för brandfarliga och explosiva varor på Räddningsverket. Etanol som brinner är också betydligt mer svårsläckt än en bensinbrand. Det skum som i dag vanligen används vid släckning av brand i vätskor blandar sig med etanolen och bryts ned utan att elden slocknar. Därför måste räddningstjänsten gå över till ett alkoholbeständigt skum, som är betydligt dyrare och har en större miljöpåverkan, skriver Skyddsnätet. - Bensinmackar som planerar att börja sälja förnybara bränslen måste kontakta den lokala räddningstjänsten så att de kan anpassa sin utrustning till de nya förhållandena, säger Åke Persson.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här