Digitalisering

Ericssons väg upp i molnet

För Hans Vestberg är molnet numera extremt viktigt. Foto: Victor Lundberg / Scanpix

För Ericsson är molnet ett nytt tillväxtargument. Ju fler smarta mobiler som anammar de nya molntjänsterna, desto större efterfrågan på mobila system.

Publicerad

<p>Amazon, Google och IBM har anammat molnet. Microsoft, Cisco och AT&T likaså. Många stora it- och telekomjättar har bytt strategi och erbjuder datatjänster från molnet, "the cloud". </p> <p>Molnet nämns inte en endaste gång i Ericssons senaste strategidokument, som presenterades för personalen i höstas. </p> <p>Mikael Bäck skakar på huvudet. Han har ingen förklaring. </p> <p>- Molnet är en uppenbar del av vår strategi. I synnerhet sedan molntjänsterna till smarta mobiler exploderat, säger han.</p> <p>Mikael Bäck är ansvarig för produktstrategin för det stora affärsområdet Networks, och utvald för att förklara företagets molnstrategi. </p> <p>Den mest uppenbara konsekvensen för Ericsson är att molntjänster ökar efterfrågan på mobila nät. Men mobiljätten ser även helt nya affärsmöjligheter, som har molnet som utgångspunkt. Mikael Bäck presenterar de tre viktigaste:

  • Bygga egna och andras moln.
  • Sälja egna molntjänster.
  • Sälja bättre uppkoppling till molnet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här