Ericssons väg upp i molnet

2011-05-10 23:00  
För Hans Vestberg är molnet numera extremt viktigt. Foto: Victor Lundberg / Scanpix

För Ericsson är molnet ett nytt tillväxtargument. Ju fler smarta mobiler som anammar de nya molntjänsterna, desto större efterfrågan på mobila system.

<p>Amazon, Google och IBM har anammat molnet. Microsoft, Cisco och AT&T likaså. Många stora it- och telekomjättar har bytt strategi och erbjuder datatjänster från molnet, "the cloud". </p> <p>Molnet nämns inte en endaste gång i Ericssons senaste strategidokument, som presenterades för personalen i höstas. </p> <p>Mikael Bäck skakar på huvudet. Han har ingen förklaring. </p> <p>- Molnet är en uppenbar del av vår strategi. I synnerhet sedan molntjänsterna till smarta mobiler exploderat, säger han.</p> <p>Mikael Bäck är ansvarig för produktstrategin för det stora affärsområdet Networks, och utvald för att förklara företagets molnstrategi. </p> <p>Den mest uppenbara konsekvensen för Ericsson är att molntjänster ökar efterfrågan på mobila nät. Men mobiljätten ser även helt nya affärsmöjligheter, som har molnet som utgångspunkt. Mikael Bäck presenterar de tre viktigaste:

  • Bygga egna och andras moln.
  • Sälja egna molntjänster.
  • Sälja bättre uppkoppling till molnet.

Flera av Ericssons stora operatörskunder, bland annat AT&T i USA, investerar redan stort i egna datormoln för att försöka ge Google & Co en match. Ericsson har än så länge fått uppdrag att bygga moln till tre operatörer. En icke namngiven operatör i Turkiet, operatören Tre i Italien samt en "stor global operatör" i Spanien. Störst på den spanska marknaden är Telefonica. </p> <p> - Det här är en helt ny typ av affärer för Ericsson, där vi redan har en hel del aktiviteter, som vi tror har stor potential, säger Mikael Bäck, utan att vilja kvantifiera. </p> <p>Ericsson bygger också egna datacentraler för att kunna erbjuda molntjänster till operatörskunder, men också till företag i fordons- och energibranschen. </p> <p>Den andra affären, molntjänsterna, är egentligen bara ett nytt sätt att leverera tjänsterna. </p> <p>I stället för att Ericsson installerar programvara ute hos sina kunder, kan samma tjänst hyras som en molntjänst över nätet.</p> <p>Molntjänster väntas bli en marginell affär för Ericsson under rätt lång tid. </p> <p>- Främst för att våra kunder är rätt konservativa. Men det kan mycket väl bli en stor affär på sikt, säger Mikael Bäck. </p> <p>När det gäller den tredje affären, lösningar för bättre uppkoppling till molnet, räknar Mikael Bäck med att snabbare komma upp i stora försäljningsvolymer. </p> <p>Dels för att Ericsson ligger långt framme när det gäller att garantera framkomlighet i näten, dels för att det hjälper operatörerna till nya inkomster. </p> <p>Operatörerna har länge sökt nya vägar för att kompensera för fallande trafikintäkter. Många har velat ta ett steg upp i värdekedjan och sälja mer än bara trafikminuter. Men konkurrensen från internetbolag som Google och Apple är mördande. </p> <p>-Mobiloperatörerna har ett betydligt bättre läge än fastnätsoperatörerna i kampen mot internetbolagen. I mobilnätet kan operatörerna lättare ta ut ett högre pris för att prioritera trafik för en viss tjänst eller till en viss terminal. Och den funktionaliteten kan vi erbjuda dem.</p> <p>Liknande erbjudanden har konkurrenterna Huawei och Nokia Siemens Networks.</p> <p>För Hans Vestberg är molnet numera extremt viktigt. Det gjorde han klart på den stora mobilmässan </p> <p>i Barcelona i februari. För honom är det en förutsättning för visionen att 50 miljarder prylar ska vara uppkopplade till nätet år 2020. Alla de prylarna kan inte ha egen intelligens, utan måste ta hjälp av kapaciteten ute i molnet. </p> <p>- Molnet är den sista ingrediensen för att förverkliga det uppkopplade samhället. De två andra är mobilitet och bredband, konstaterade Vestberg.</p>

Får tillgång till akamais 85 000 servrar

  • Ericssons nya partner i molnet är det amerikanska bolaget Akamai.
     
  • Bolaget har 85 000 servrar världen över för att kunna erbjuda kortare svarstider på internet.
     
  • Bland kunderna finns Apples Itunes och BBC.
     
  • Tillsammans kommer Ericsson och Akamai sälja tjänsten Mobile Cloud Accelerator för att få fart på svarstiderna ända ut till de smarta mobilerna.
     
  • Till glädje för såväl innehållsleverantörer, som mobiloperatörer och slutkunder, är det tänkt.
     
  • Akamai, som redan säljer en liknande lösning för det fasta nätet, fortsätter att ta hand om relationen med innehållsleverantörerna, medan Ericsson ska sälja tjänsten till mobiloperatörerna.

Marknaden ökar - till 150 miljarder dollar 2014

  • Hajpen runt molnet jämförs ofta med utvecklingen av kraftindustrin. Från början skaffade sig varje bolag ett eget elverk. Nu köper de i stället elektricitet via ett kraftnät efter behov.
     
  • Samma sak väntas hända med programvaran, som nu installeras i varje dator och mobil, och de egna servrar som företagen haft stående hos sig. I stället samlas datakraften i gigantiska datahallar och därifrån hämtas sedan datatjänster efter behov.
     
  • En av pionjärerna är Amazon, bokhandlaren på nätet. För fem år sedan började internetbolaget hyra ut kapacitet i sina gigantiska serverhallar världen över. Tanken var att minska it-kostnaden genom att dela resurserna med andra företag.
     
  • It-jättar som Google, IBM, Yahoo och Microsoft följde efter.
     
  • Nu finns ett moln uppbyggt av många gigantiska datahallar sammankopplade med internetförbindelser. Och därifrån erbjuds både företag och konsumenter att hyra programvaror, datakapacitet och datalagring.
     
  • Molnaffären har utvecklats kraftigt de senaste åren. Marknaden för molntjänster uppskattades till 70 miljarder dollar förra året, enligt analysföretaget Gartner. Prognosen för 2014 är 150 miljarder dollar.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt