Digitalisering

Ericssons framgång hänger nu på Kina

Per-Arne Sandström Foto Tomas Oneborg

Ericsson räknar med att ta 10–20 procent av cdma-marknaden på egen hand. Tilldelningen av de fyra 3G-licenserna och valet av 3G-standard i Kina blir avgörande. Det uppger Per-Arne Sandström, operativ chef på Ericsson.

Publicerad

Framtiden för Ericssons satsning på den amerikanska 3G-standarden, cdma2000, har ifrågasatts. Kritiker hävdar att Ericsson borde fokusera på enbart den europeiska 3G-standarden w-cdma. Så som Nokia gör.

Per-Arne Sandström Men Ericssons ledning upprepar sitt stöd för verksamheten. - Cdma-utvecklingen har tagit fart. Vi ska upp i 10-20 procent av marknaden, och det ska ske av egen kraft. Vi diskuterar inga strukturaffärer, säger Per-Arne Sandström.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här