Ericsson vill ge bilen gräddfil i mobilnäten

2013-11-08 09:53  

Bilen kommer att bli en viktig mobilterminal i mobilnäten, spår Ericsson. <br/> – Och den typen av tjänster ska kunna reservera en viss prestanda i näten, säger Ulf Ewaldsson, Ericssons FoU-chef.

Ericsson presenterade sig för världens investerare och journalister häromdagen.

Hans Vestberg talade om bolagets nya roll.

- Nu ska vi inte bara göra det uppkopplade samhället möjligt. Nästa steg är att skapa det.

Därför vill mobiljätten försöka bredda sin kundbas. Med större kraft än tidigare talade Vestberg om nya kunder och exemplifierade med transport-, kraft-, industri- och mediaindustrin. Världens mobiloperatörer räcker inte om Ericsson ska fortsätta växa.

Ericssons FoU-chef Ulf Ewaldsson var av naturliga skäl inne på samma spår.

- Nätverken kommer att förändras. De blir inte bara till för operatörerna. De ska in i bilar, in i industrier och in i hemmen, sa han.

– Vi måste öppna upp mobilnäten så att andra kan nyttja dem, sa Ewaldsson och refererade till SDN, Software Defined Network som han tidigare talat om i Ny Teknik.

På kapitalmarknadsdagen använde han också begreppet ”network slicing”. Och med det menar han en uppdelning av näten i vertikaler för att kunna erbjuda specialarrangemang i näten.

- Speciella tjänster som hämtas från molnet till en terminal, exempelvis en bil, ska kunna reservera prestanda i nätet, sa han

Ulf Ewaldsson ser bilar som en typ av mobilterminaler i framtiden. Och tjänster till bilar, kan ha speciella krav på nätet, exempelvis kort fördröjning. I mobilbranschen kallas det latency.

Han nämnde också tjänster för mediaindustrin, som behöver olika hög prestanda för olika skärmar. De ska också kunna reservera en viss prestanda i nätet är tanken.

Här kan ni registrera er för att se Ericssons websända kapitalmarknadsdag.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt