Ericsson och Saab testar 4G i jetfart

2012-11-15 15:01  
I planet placerades en videokamera och två persondatorer med varsin 4g-dongel. Under resan gjorde ingenjörerna olika mätningar. Bland annat studerades konsekvenser av dopplereffekten.

Ericsson och Saab har testat 4g-nätet i ett av Saabs jetplan i en hastighet på över 700 km/h. - Vi tror att det är första gången någon har försökt något liknande, säger Ola Melander, projektledare på Ericsson.

Dagens mobilnät är utvecklade för folk som tar sig fram till fots, åker bil eller vanligt tåg. De är inte optimerade för användning i höghastighetståg, som tar sig fram i hastigheter över 300 km/h.

-Men i takt med att den utbyggnaden av höghastighetstågen ökar, i synnerhet i Sydostasien, bestämde vi oss för att testa vår standardutrustning för 4g-näten i högre hastigheter, säger Ola Melander, projektledare på Ericsson.

Ett gäng ingenjörer från Ericsson i Linköping tog därför kontakt med kolleger på Saab Aviation i samma stad.

-Och så inleddes ett lokalt industrisamarbete, säger Ola Melander.

Tillsammans arbetade de fram förutsättningarna för ett fältförsök med extrema förutsättningar. De bestämde sig för att använda Saabs skolflygplan, SK60, och flyga på 300 meters höjd, vilket är lägsta tillåtna höjd. De valde att flyga sträckan mellan Linköping och Västervik där det finns ett 4g-nät som använder 800 MHz-bandet.

I planet placerades en videokamera och två persondatorer med varsin 4g-dongel. Under resan gjordes olika mätningar. Bland annat studerades konsekvenser av dopplereffekten.

-Det är doppplereffekten som begränsar hur snabbt användaren kan röra sig i en rak linje mot eller från en basstation, förklarar Ola Melander.

Resultatet av just det testet överraskade honom mest.

-Systemet klarade att överföra videofilmen utan avbrott i hastigheter över 600 km/h utan att dopplereffekten störde, säger han.

Ingenjörerna testade även hur så kallad handover, överlämning av mobiltrafiken mellan två basstationer, fungerade i höga hastigheter. Det visade sig att 4g-nätet klarade en hastighet på 500 km/h utan störningar i videofilmen, som användes för arr utvärdera stabiliteten i internetuppkopplingen. Vid högre hastighet syntes ett kort avbrott i videofilmen i samband med överlämningen.

Det visade sig också att datorerna kunde ladda ner datatrafik, med en maxhastighet på 19 Mbps, när planet flög i 700 km/h.

Hur kunde ni använda mobilutrustningen i planet utan riskera att störa elektroniken i planet. Som vanlig flygpassagerare ombeds man ju alltid stänga av sin mobil?

-Den frågan undersöktes noga av Saabs elektronikexperter. Vi ville ju inte heller att planets utrustning skulle påverka vår mätutrustning, säger Ola Melander.

Nästa steg är att Ericsson- och Saab-ingenjörerna se vad som händer vid ännu högre hastigheter. De vill också undersöka om effekterna är desamma för 4g-nät som använder det högre frekvensbandet, 2,6 GHz.

<iframe width="468" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/96q5KXmvnfo" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt