Ericsson efter Svanberg: Ny vd och nytt varumärke

2009-09-14 14:37  

I dag fick Ericssons personal se resultatet av det mer än ett år långa arbetet med Ericssons nya varumärkesstrategi och den nya grafiska profilen där Ericssons "tre korvar" fått en ännu mer framträdande plats än tidigare.

När Hans Vestberg tar över som Ericssons vd efter Carl-Henric Svanberg vid årsskiftet startar han med en ny, tuffare Ericssonlogotype, lite färggladare hemsida och lite mer jordnära budskap i reklamen.

Helena Norrman, som är ansvarig för varumärkesfrågorna på Ericsson, bedyrar att det är en ren slump att de två senaste förändringarna av varumärkesstrategin infallit samtidigt som Ericsson bytt vd.

- Att byta varumärkesstrategi och grafisk design tar lång tid. Det går inte att tajma med ett vd-skifte så exakt som det råkar bli just nu, säger Helena Norrman.

Senaste bytet 2003
Carl-Henric Svanberg tillträdde som vd 2003 samtidigt som Ericsson fick en så kallad tag line under Ericssonnamnet - taking you forward - och en ny varumärkesstrategi.

När Hans Vestberg nu över vd-stolen får han starta med en ny logotype där Ericsson ”tre korvar” blir mer framträdande samtidigt som ”taglinen” helt försvinner och varumärkesstrategin förändras i grunden.

- Den grafiska profilen är mer en symbolhandling och ett steg i ett större förändringsarbete, säger Helena Norrman.

Mobilt bredband och ip-telefoni är nytt
- Ericsson har förändrats enormt mycket sedan 2003 och det är hög tid att anpassa varumärkesstrategin till företaget som det ser ut i dag, säger Helena Norrman och räknar upp fem viktiga punkter som skiljer dagens Ericsson från gårdagens.

1. För sex år sedan hade Ericsson mindre än 50 000 anställda. I dag nästan 80 000.

2. För sex år sedan var mobilt bredband bara i sin linda.

3. För sex år sedan var Ericssons servicesida försumbar. Nu står den för en tredjedel av omsättningen.

4. För sex år sedan fanns inte ”multimedia” på Ericssons karta. Nu är det en bärande strategi.

5. För sex år sedan var ip-tekniken inom Ericsson i sin linda. Nu är det symbolen för teknikskiftet inom telekombranschen.

- Vi kommer att kommunicera mera praktiskt jordnära och vara mindre metaforiska i vårt reklam- och pr-material. Tillsammans med våra kunder teleoperatörerna ska vi visa vilken nytta enskilda människor har av våra produkter och tjänster, säger Helena Norrman.

Tre korvar som väckte uppmärksamhet
Det är första gången sedan 1984 som Ericsson gjort en så genomgripande förändring av sin grafiska profil.

Då bytte man från LM Ericsson till Ericsson över hela världenoch det stiliserade E:e efter namnet Ericsson blev genast årets snackis och vanvördigt kallat för Ericssons tre korvar.

- Jag har sett gamla skisser från de förslag som var på tapeten och faktum är att den logotype vi nu lanserar inte ligger så långt ifrån ett av de förslag som fanns då. Kanske vågade man inte ta steget ända ut då, säger Helena Norrman.

Blir ett avstamp för inre samling
Ericsson tänker inte lansera sin nya varumärkesstrategi i stora annonser eller reklamfilmer.

- Nej, vi kommer att lägga energin på att prata med oss själva. I dag gick startskottet för en intern diskussion om vad Ericsson står för och vad vi gör. Den grafiska profilen är mer en symbolhandling för den förändring som kommer inifrån, säger Helena Norrman.

Det är Londonbyrån Wolff Olins som stått för den grafiska designen medan Stockholmsbyrån Lowe Brindfors fått själva reklamkontraktet med Ericsson.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt