En hjälpande hand i djungeln av tester

2009-04-07 23:00  

Nätet kryllar av produktrecensioner. Svenska tjänsten Alatest samlar in dem, analyserar och hjälper dig att välja rätt mobil eller tv.

Det började med jakten på

en videokamera. Arie Struik skulle filma sin nyfödda son.

- Men det var så många webbplatser att besöka för att ta reda på vilken som var den bästa, säger han.

Så föddes idén till tjänsten Alatest, som utvecklas av företaget ICSS. Den ska ge svar på den enkla frågan som Arie Struik ställde: vilken produkt är bäst? Men de anställda är inga prylexperter, och Alatest gör inga egna tester. Svaret på frågan räknar de i stället ut.

Det sker i tre steg. Först samlas recensioner in från testkällor över hela världen. Sen struktureras recensionerna i en databas. Därefter räknar företagets algoritmer fram ett jämförelsebetyg, ett "Alascore", från 0 till 100.

- Det låter enkelt, men utmaningarna på vägen är många. Till exempel är ju en recension av en grön och en röd Ipod tester av samma produkt, säger Arie Struik.

Alatest räknar så bra att företaget fanns med när amerikanska magasinet Red Herring utsåg världens mest lovande teknikföretag 2008. Målet är att växa från dagens 30 till ungefär 75 anställda i år, varav omkring 65 ska jobba med teknikutveckling.

Ett av projekten är att samla in testresultat från tidningar som inte publicerar sina tester på nätet. Ett annat är att utveckla en semantisk analys av de dryga fem miljoner recensionerna i databasen.

- Genom att använda språkanalys kan vi också titta på vad recensenten faktiskt skriver i sin text,

inte bara räkna på betygen, säger Arie Struik.

Analysen kan visa vilka värderande ord som recensenterna använder för vissa funktioner och finesser. Man har också börjat göra automatiska, sammanfattande texter av vad flera recensenter tyckt om en viss produkt.

Arie Struiks mål är att använda den semantiska analysen i kombination med algoritmerna för att ge personliga produktrekommendationer.

- Den poäng vi räknar fram är det närmaste ett objektivt betyg vi kan komma. Men den kamera som får högst poäng är ändå inte den bästa för alla. Visionen är att användarna ska kunna definiera vilka kriterier som är viktiga för dem, och få ett förslag på produkt som passar just dem bäst.

300 miljoner ser poängen

ICSS utvecklar Alatest, som analyserar produkttester.

* Grundat: 2005.

* Anställda: Cirka 30.

* Besökare: 3,5 miljoner/månad på företagets webbplats.

* Partnerskap med webb-platser som Cnet, Kelkoo, Biznet och Pricerunner gör att 300 miljoner besökare ser Alatest varje månad.

Anders Thoresson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt