Digitalisering

Elever: Utbildningen var väldigt dåligt marknadsförd

Sebastian Ridderskans och Linn Suhonen är ensamma i klassrummet på KTHs första utbildning till tekniklärare i högstadiet. Utbildningen har tjugo platser, men bara tre utnyttjas nu. Läs om deras situation i artikeln "Elever: Utbildningen var väldigt dåligt marknadsförd" som ligger i högerspalten. Foto: Marc Femenia

Bara sju procent av dagens tekniklärare har tillräcklig utbildning i ämnet. På KTH lär sig nu tre blivande lärare allt om teknikämnet.– Det är vi som är kursen. Och så Mattias, men han kunde inte komma i dag, säger Linn Suhonen och Sebastian Ridderskans.

Publicerad

I en i övrigt tom skolsal på Stockholms universitet sitter de två brinnande andarna. De går KTH:s minsta kurs – utbildning till tekniklärare.

– Det är viktigt att lära ungdomarna hur man använder teknik, och hur det fungerar. Det ska aldrig vara magi när det kommer vatten ur kranen eller mobiltelefonen laddas. Vi lever inte i en Harry Potter-värld, utan det finns riktiga lösningar bakom allting, säger Linn Suhonen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här