Djurisk kraft i finsk diesel

2005-06-17 07:31  

Från och med 2007 erbjuder finländska Neste Oil alla miljömedvetna dieselbilister sitt nya biobränsle, en raffinerad blandning av djurfett och rapsolja. För djurrättsaktivisterna blir det dock en svår avvägning.

NexBTL heter den, den nya biodieseln med djurfett i. I finska Borgå byggs just nu ett nytt raffinaderi med en kapacitet på 170 000 ton om året. Dit anländer fetterna i form av en renad oljelösning som katalyseras och destilleras. Tillsammans med växtfetter blir de sedan en fullvärdig dieselolja.

Dieseln har testats av svenska Scania och tyska Man med gott resultatet. Enligt tidningen Kemivärlden ger biodieseln lägre utsläpp av kväveoxider, koldioxid, svaveldioxid och partiklar än vanlig fossil dieselolja miljöklass 1. Men Günther Kleinschek på Scania i Södertälje understryker för tidningen att man bara testat bränslet i en enda motor, inte i någon lastbil.

Den finländska oljan lanseras 2007, ett år efter det att den svenska lagen om skyldighet för alla stora bensinmackar att sälja minst ett förnybart bränsle För gröna bilister kan biodieseln säkert bli ett välkommet alternativ till fossila drivmedel. Men för miljömedvetna bilburna djurrättsaktivister? Ska de ta vanlig dieselolja istället?

- En jättesvår fråga, tycker Per-Anders Svärd, ordförande för organisationen Djurens rätt.

- Det blir ett knepigt val mellan pest och kolera. Men det viktigaste är ändå att försöka komma åt huvudproblemet: Köttproduktionen och köttkonsumtionen. De är huvudorsaken till att dessa djurfetter produceras, säger han.

Kerstin Österberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt