Digitalisering
Disney stoppar kontroversiellt inslag i svenska Star Wars-spelet
Idag släpps det tidigare hett efterlängtade Star Wars Battlefront II. Men lanseringen har blivit en mardröm för svenska studion Dice.
Star Wars Battlefront II – utvecklat av svenska studion Dice – kostar omkring 600 kronor. Men den amerikanska utgivaren Electronic Arts (EA) tycker inte att det är tillräckligt. Därför har de placerat flera av spelets mest åtråvärda föremål och karaktärer bakom lås och bom. För att de ska bli tillgängliga kan användaren tvingas spela i tusentals timmar – eller betala ytterligare avgifter.
Rolling Stone skriver att en Star Wars-fansajt uppskattat att det skulle ta 4528 timmar att låsa upp allt material. Ett heltidsarbete där arbetsdagen är åtta timmar motsvarar ungefär 1800 timmar på ett år. Så Electronic Arts har erbjudit en genväg: att låsa upp föremålen och figurerna genom att betala extra för dem. Vill man köpa till allt kan det kosta flera tusen dollar. Den som väljer att betala kan dessutom få spelmässiga fördelar gentemot andra spelare, något som branschen kallar pay-to-win.