Digitalisering

Disney stoppar kontroversiellt inslag i svenska Star Wars-spelet

Att få spela som Darth Vader kunde ha blivit en dyr affär. Foto: EA
Star Wars Battlefront II släpptes den 17 november. Foto: EA

Idag släpps det tidigare hett efterlängtade Star Wars Battlefront II. Men lanseringen har blivit en mardröm för svenska studion Dice.

Publicerad

Star Wars Battlefront II – utvecklat av svenska studion Dice – kostar omkring 600 kronor. Men den amerikanska utgivaren Electronic Arts (EA) tycker inte att det är tillräckligt. Därför har de placerat flera av spelets mest åtråvärda föremål och karaktärer bakom lås och bom. För att de ska bli tillgängliga kan användaren tvingas spela i tusentals timmar – eller betala ytterligare avgifter.

Rolling Stone skriver att en Star Wars-fansajt uppskattat att det skulle ta 4528 timmar att låsa upp allt material. Ett heltidsarbete där arbetsdagen är åtta timmar motsvarar ungefär 1800 timmar på ett år. Så Electronic Arts har erbjudit en genväg: att låsa upp föremålen och figurerna genom att betala extra för dem. Vill man köpa till allt kan det kosta flera tusen dollar. Den som väljer att betala kan dessutom få spelmässiga fördelar gentemot andra spelare, något som branschen kallar pay-to-win.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här