Digitalisering
Det digitala Sverige – i siffror
Tonåringar surfar gärna mobilt. Foto: Tom Merton / Hoxton /IBL Bildbyrå
Svenskarna ägnar numera en femtedel av sin vakna tid framför internet.
Sverige blir allt mer digitalt. Det kan låta som en självklarhet, men det blir extra tydligt när man tar del av nya undersökningen Svenskarna och internet 2016. Den demonstrerar digitaliseringen svart på vitt. För nästan tio år sedan, 2007, ägnade svensken i genomsnitt 14,3 timmar per vecka åt internet. 2016 är motsvarande siffra 23,6 timmar. Det är en ökning med 2,2 procent bara sedan ifjol och utgör omkring en femtedel av vår vakna tid. Tittar man på personer mellan 16 och 25 år stiger siffran till nästan 40 timmar i veckan, samma tid som ett helstidarbete. Internetstiftelsen i Sverige, som ligger bakom undersökningen, påpekar dock att de räknat in studietid i de 40 timmarna.
Vår internetkonsumtion har dock delvis migrerat till mobiltelefonen. För fem år sedan hade 27 procent av svenskarna en smart telefon. I år är motsvarande siffra 81 procent. 78 procent använder internet i mobilen, upp från 54 procent 2012.