De vill minska tågförseningarna med ai och big data

2017-04-26 09:12  
Commuter computing menar att big data är relativt outnyttjat inom kollektivtrafiken. På bilden vd Jonas Järnfeldt, CTO Wilhelm Landerholm, styrelseledamot Magnus Ahlgren och ordförande Thomas Øster.

Skaparna av mediesuccén The Train Brain har tagit nästa steg – nya bolaget ska effektivisera kollektivtrafiken.

2015 fick tjänsten som förutser tågförseningar, The train brain, stor spridning i framför allt internationella medier som BBC, Washington Post och Forbes.

Pendeltågsoperatören Stockholmståg ville öka kundnöjdheten och tog kontakt med PR-byrån Kärnhuset som i sin tur inledde ett samarbete med matematikern Wilhelm Landerholm. Han skapade en algoritm som med hjälp av historisk och aktuell information förutser förseningar i systemet.

– The Train Brain fungerar som en hjärna. Den minns vad som hänt i trafiken tidigare och kan baserat på det göra träffsäkra prognoser på hur trafiken kommer att se ut framåt. Det ger helt nya möjligheter till både trafikplanering och trafikinformation, säger Jonas Järnfeldt.

Läs mer: Ny spårväxel testas för punktliga tåg

Tjänsten ligger till grund för bolaget Commuter computing. Kärnhusets projektledare Jonas Järnfeldt är vd och medgrundare. Wilhelm Landerholm är delägare. I dagarna kliver också Thomas Øster in som styrelseordförande. Han tillhörde tidigare ledningsgruppen på den internationella kollektivtrafikjätten Arriva.

– Kollektivtrafiken är en bransch som styrs och utvärderas utifrån fordon och inte människor. Vi vill vara en accelerator för branschen att bli människoorienterad, säger Jonas Järnfeldt i ett pressmeddelande.

Thomas Öster menar att företaget kan ”skapa en bättre kundupplevelse genom korrekt och specifik information”.

– Detta ska vi göra med hjälp av Big Data som i dag är relativt outnyttjat när det kommer till kollektivtrafik, säger han.

Commuter computing siktar på att etablera sig i Norden under 2017 men har internationella ambitioner. Avtal finns redan skrivna med svenska operatörer.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt