De fixar supergrafik för spel på webben

2012-12-11 10:44  
Goo Technologies teknikchef Rikard Herlitz har utvecklat grafikmotorer i åtta år. ”Det är spelindustrin som driver utvecklingen hårdast och som har störst direkt nytta av vår teknik”, säger Goo Technologies vd Ola de Freitas. Foto: Michael Melanson

Goo Technologies vill få både spelare och företagen som utvecklar spel att tänka om. – Vi har teknik för att flytta de avancerade datorspelen till webbläsaren. Det kommer att förändra spelindustrin, säger företagets vd Ola de Freitas.

Att spela i webbläsaren är inte något nytt. Men med Goo Technologies ska webbspelen närma sig de som i dag finns till spelkonsoler och de som installeras i den egna datorn.

Ett spel i webbläsaren kan spelas från den pryl man för tillfället har tillhanda.

– Jag tror att det kommer att vara en självklarhet i framtiden, att samma spel finns tillgängligt på alla prylar, säger Ola de Freitas.

En förutsättning för utvecklingen är en teknik som heter Web GL. Med den går det att skapa lika avancerad grafik i webbläsaren, som i ett program som installeras i datorn, tack vare att en webbsida bättre kan utnyttja de grafikkretsar som finns i datorn. Resultatet är att grafikens prestanda höjs rejält.

Flera av de stora webbläsarna har redan stöd för Web GL. Exempelvis publicerade Mozilla, som står bakom Firefox, i slutet av sommaren en demo som visar ett kuta-och-skjuta-spel i webbläsaren.

Goo Technologies bidrag till utvecklingen är en grafikmotor som gör det möjligt att använda Web GL för att enkelt kunna skapa avancerad 3d-grafik.

– Du kan jämföra med att det går att skriva spel direkt i C++, men att det är mycket enklare att använda en befintlig beprövad spelmotor. Vi har spelmotorn som gör att man kan bygga avancerade spel i html5 och Web GL, säger Marcus Krüger, bolagets styrelseordförande.

Företagets teknikchef Rikard Herlitz har utvecklat grafikmotorer i åtta år. Mycket av Goo Engine bygger på tidigare erfarenheter från bland annat J Monkey Engine och Ardor 3D. Tekniken har använts i spel, men också av Nasa.

– För ett och ett halvt år sedan insåg vi att vi skulle kunna kombinera en 3d-motor med Web GL. Goo Engine är resultatet, säger han.

Att Web GL gör det möjligt att skapa avancerad grafik i webbläsaren utan insticksprogram är en nyckelfaktor. Spelutvecklarna behöver inte bekymra sig för vilken mjukvara användarna har, så länge det är en modern webbläsare.

– För företagen som utvecklar spel innebär det bland annat enklare distribution, att stora delar av programkoden kan användas oavsett vilken pryl användarna har, och möjlighet till stegvisa förbättringar av spelet. Vi har ett par stora spelbolag som är intresserade av tekniken, säger Ola de Freitas.

Goo Technologies

Gör: Utvecklar en 3d-motor för Web GL. Gör det möjligt att skapa avancerad 3d-grafik direkt i en webbläsare utan insticksprogram.

Ort: Stockholm.

Grundat: 2012.

Anställda: Knappt 10.

Ägare: Grundarna samt ­privatinvesterare.

Web GL ger 3d-grafik i webbläsaren

Open GL är en teknik som används för att utveckla grafikintensiva datorprogram. Web GL är en webbanpassning av samma teknik.

Med Web GL går det att använda funktioner i datorns grafikkort direkt från webbläsaren, med hjälp av programmeringsspråket Javascript.

Goo Technologies har ett utvecklingsverktyg som bland annat innehåller 3d-motorn Goo Engine. Med den skapas skapas den Javascript-kod med tillhörande grafik som behövs för den färdiga webbapplikationen, som kan vara ett spel eller något annat.

Anders Thoresson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt